Registervård

Anledningarna till att uppdatera sina register kan vara många. Kanske är du orolig för GDPR, kanske vill du undvika att skicka årets julhälsning till ett företag som nyss gått i konkurs, kanske vill du genomföra en kundanalys och förbereda en ny säljsatsning? Oavsett anledning så har Syna informationen, kompetensen och verktygen du behöver.

Bli redo för GDPR

Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft. Det innebär hårdare krav på företag som behandlar personuppgifter. Den som inte har ordning på sina register innan den 25 maj riskerar att få böter.

Kontakta oss så får du hjälp med att säkerställa att dina register uppfyller GDPR-kraven.


Exempel på årsvisa ändringar som påverkar dina register

Privatpersoner

1 405 594 byter adress

90 982 avlider

45 878 utvandrar

Företag

276 919 ändrar SNI-kod

129 819 avslutar sin verksamhet

48 468 byter namn

29 030 byter adress

Så får du korrekta uppgifter i ditt register

1. Hur mår ditt befintliga register?

Ett register blir ganska snabbt inaktuellt. Det beror på att personer och företag flyttar, byter namn eller kanske hamnar på obestånd. Ett bra första steg är att skicka in ditt register till oss, så kollar vi hur mycket som inte stämmer överens med vår dagsfärska information.

Kontakta oss om du vill veta mer om priser eller hur du skickar in ditt register till oss på ett säkert sätt.

2. Uppdatera ditt register med det som behövs.

Enligt den nya dataskyddsförordningen måste företag som hanterar personuppgifter "vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att felaktiga personuppgifter raderas eller rättas utan dröjsmål." Syna kan uppdatera dina register på ett snabbt, säkert och korrekt sätt, så att du kan känna dig trygg i att du uppfyller GDPR-kraven.

Har du ett företagsregister där det saknas information du behöver? Det kan till exempel vara att du önskar branschkoder för analys, saknar adressuppgifter till ett utskick, vill få reda på vilka kunder som har betalningsanmärkningar, eller så vill du kanske veta vem som är VD på företagen i registret? Förklara för oss vad du behöver och skicka in det du har så uppdaterar vi ditt register.

3. Håll ditt register uppdaterat

När ditt register väl är uppdaterat så kommer nästa utmaning: Att hålla registret uppdaterat även i framtiden. Syna erbjuder olika sätt som passar olika användare, ofta beroende på hur många personer eller företag man har i registret.

Du kan antingen få notifikationer från Syna när uppgifter ändras, eller så kan du koppla ditt register direkt mot Syna via API.


Bevakning och manuell uppdatering

Med Synas Bevakning får du en notifikation så fort någon person- eller företagsuppgift ändras i ditt register. Det kan till exempel vara att de ändrar namn, adress eller ledning men också om de får en betalningsanmärkning, förlorar ett tillstånd eller går i konkurs. Det är möjligt att skräddarsy vilka förändringar som skapar en notifikation.



API och automatisk uppdatering

Det är också möjligt att koppla ditt register till Syna via API. På det sättet säkerställer ni att registren alltid är uppdaterade med färsk information, oavsett hur många förändringar som sker.


Kontakta oss så hjälper vi dig underhålla dina register

Ring oss

Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8:00 - 16:30.

Skicka e-post

Du kan skicka e-post till oss dygnet runt, och vi svarar på dina frågor så snart vi kan.

Vi berättar mer om Registervård och GDPR

Fyll i formuläret och ange en tid du vill bli kontaktad så ringer vi upp dig (vardagar 8-16). Om du inte vill bli uppringd kan du skriva dina frågor i meddelandefältet så återkommer vi. Du kan också ringa oss på 040-25 85 00.