För att få veta vilka användare som finns upplagda behöver du vända dig till administratören på ert konto – bara administratörerna kan se alla användare. Vem/vilka som är administratörer ser du (inloggad) under användaruppgifter/översikt. Är du administratör ser du (inloggad) alla upplagda användare under användaruppgifter/användaröversikt.
En cookie är en liten datafil som lagras i din dator. Syna använder cookies för att underlätta användningen av våra tjänster och så vi kan lära oss om användandet av tjänsterna och förbättra dem.
Cookies används för att:
Vill du veta mer om cookies och vad lagen säger om dem kan du läsa mer på Kommunikationsmyndigheten PTS hemsida under rubriken “Frågor och svar om kakor för användare” (extern länk).
Genom besök på syna.se samtycker du till användningen av cookies på webbplatsen.
Instruktioner för att rensa cookies i din webbläsare finns bland annat på Googles hjälpsidor (extern länk). Här finns steg för steg-guider för de vanligaste webbläsarna på marknaden. Har din webbläsare stöd för ett så kallat ”inkognitoläge” kan du aktivera det för att automatiskt radera alla cookies varje gång du stänger din webbläsare.
Om du har några frågor om vår hantering av cookies och personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss.
Vänd dig till personen på ditt företag som är administratör för ert konto hos Syna – hen kan t ex lägga upp nya användare. Vem/vilka som är administratörer ser du (inloggad) under användaruppgifter/översikt. I Syna Fastpris ingår obegränsat med användare, och i Syna Easy kan beställaren först behöva göra ett tillägg för fler användare i abonnemanget. Du kan också vända dig till Syna support på support@syna.se för hjälp. Om Syna support ska hjälpa dig får du dock räkna med att det kan ta några dagar p g a att Syna behöver kontakta administratören för verifieringen.
Du ska i första hand vända dig till administratören på ert konto som kan återställa ditt konto direkt. Vet du inte vem som är administratör kan du vända dig till en kollega med inloggning till Syna som kan logga in och se vem/vilka det är – under användaruppgifter/översikt. Du kan också vända dig till Syna support på support@syna.se för hjälp. Om Syna support ska hjälpa dig får du dock räkna med att det kan ta några dagar p g a att Syna behöver kontakta administratören för verifieringen.
Synas kreditklassning talar om hur stor risken är att ett företag kommer på obestånd inom 12 månader. Företagen är grupperade i olika klasser, från 1 som är sämst upp till bästa klassningen 5, beroende på risk samt med en siffra som representerar riskprocenten. Riskprocenten är verklig i den betydelsen att den talar om hur många företag som kommer på obestånd inom 12 månader. Detta betyder t.ex. att om du tar 1000 stycken slumpvis utvalda företag med en riskprocent på 0,5 så kommer 5 stycken på obestånd inom 12 månader.
Synas kreditklassning är resultatet av många års idogt arbete och har tagits fram i samarbete med statistiker vid Lunds Universitet och är idag klassat av många kunder som marknadens bästa.
För att använda våra tjänster behöver du ett abonnemang. Alla företag kan bli kunder och starta ett abonnemang.
När du är kund hos Syna kan du enkelt söka efter företaget du är intresserad av och sedan med få knapptryckningar hämta hem företagets bokslut antingen som en pdf eller som ett excellark.
Som kund hos Syna har du möjlighet att bevaka dina kunder eller leverantörer för att se om det sker några förändringar i företaget. Du får dagligen mejl där du bland annat kan följa information om betalningsanmärkningar, konkurs, namnbyten, inkomna bokslut och styrelseförändringar. Du kan också skapa en gemensam mapp för dig och dina kollegor som ni alla kommer åt med era egna inloggningsuppgifter.
Tick är Synas valuta och ett tick motsvarar en krona. Du kan se ditt ticksaldo i huvudmenyn där du även kan köpa fler tick. Under samma flik kan du även se dina senaste aktiviteter och följa vad du har använt dina tick till. Skulle du inte använda dina tick under ett år följer de med in i nästa år. Med andra ord så förlorar du aldrig några tick så länge du har ett abonnemang hos Syna.
För att använda våra tjänster behöver du ett abonnemang. Alla företag kan bli kunder och starta ett abonnemang.
Vi erbjuder alltid våra kunder ett fast pris. Det gör det enklare för våra kunder att budgetera och hjälper dem att göra precis så noggranna kontroller som de behöver utan att behöva fundera på rörliga kostnader. Vårt fastpris gäller dessutom för hela företaget utan begränsningar av antalet användare.
Tittar vi i Kreditupplysningslagen står det att;
varje uppgift, råd eller omdöme som lämnas om ett företag eller en person för att man ska kunna bedöma hens kreditvärdighet – är en kreditupplysning.
Du ska använda Synas kreditupplysningar för att våga säga ja till fler affärer.
Ordet finns inte definierat i någon lag. Vem som helst kan alltså ha sin egen uppfattning om vad ordet betyder. Det är vanligt att olika människor har olika uppfattningar i den här frågan.
I Synas värld är det en uppgift om att någon inte har skött en betalning så som hen lovade vid beställning av varan eller tjänsten (försummat att betala enligt överenskommelse). Antingen har personen inte betalt i rätt tid, eller inte alls. Oavsett vilket så är det en betalningsanmärkning.
Betalningsanmärkningen uppstår en minut över 12 på natten på förfallodagen – om räkningen inte är betald. Lag och praktiska förutsättningar sätter sedan vissa begränsningar på vilka betalningsanmärkningar kreditupplysningsföretagen får/kan redovisa. T.ex. när det gäller personer så får vi inte använda uppgifter om betalningsanmärkningar som inte har gått till utslag hos Kronofogdemyndigheten.
Den svenska offentlighetsprincipen ger oss tillgång till information som företag i andra länder bara kan drömma om. Det gör att vi har mycket bättre underlag för våra bedömningar.
AB Syna har bedrivit kreditupplysningsverksamhet i snart 70 år. Under den tiden har vi samlat på oss mycket erfarenhet. Vi har lärt oss att snabbt anpassa oss till stora omvärldsförändringar betr. tekniska, rättsliga och ekonomiska förutsättningar för verksamheten.
Vi på Syna har dessutom bedrivit vår verksamhet med samma familj som ägare och ledning i över 70 år. Vi har inga ägare utanför bolaget som försöker påverka vår verksamhet. Vi lägger all vår tid och alla våra resurser på vår kärnverksamhet, att utföra marknadens bästa kreditupplysningar.
Kreditupplysningslagen reglerar en stor del av vår verksamhet på ett rimligt sätt. Där görs en avvägning mellan kreditgivarens och kreditsökandens intressen, som nu har fungerat väl i mer än 40 år.
De flesta av reglerna i lagen berör bara kreditupplysningsföretagen. Några få berör även våra kunder.
Nu kan de privatpersoner du gör en kreditupplysning på få sin omfrågadkopia från Syna digitalt. Vi samarbetar med Kivra där alla enkelt och kostnadsfritt kan ha en digital brevlåda.
Om de redan använder Kivra så kommer de automatiskt få omfrågadkopiorna från oss dit istället för hem i brevlådan. De vanliga breven, som Syna skickar till er som kunder, kommer vi dock att fortsätta skicka med posten.
Om du vill tipsa någon om Kivra kan de anmäla sig på Kivras hemsida.
De kan även kontakta Kivra så får de hjälp.
Har du fler funderingar om Kivra så kan du läsa deras svar på vanliga frågor här!
När en kreditupplysning på dig har beställts är vi skyldiga att informera den omfrågade genom att skicka en kopia. På kopian kan du se vem som har beställt kreditupplysningen och vilka uppgifter som har lämnats ut.
Att det finns betalningsanmärkningar svarar inte på frågan om en räkning eller faktura är betald eller inte. Den berättar att den inte blev betald i rätt tid eller i enlighet med överenskommelsen. Därför finns betalningsanmärkningar kvar även efter det att en skuld är betald.
För privatpersoner finns informationen om en betalningsanmärkning kvar i tre år från den dag den har registrerats.
För företag finns informationen om en betalningsanmärkning kvar i 3 år plus innevarande år.
En betalningsanmärkning är ett resultat av att en person har misskött sina betalningar och har en skuld eller betalningar som inte betalats i tid. Underlaget till en betalningsanmärkning är hämtat från bland annat Skatteverket, Kronofogden samt tingsrätterna.
En betalningsanmärkning kan innebära att man inte får ta lån, skaffa lägenhet eller betala på avbetalning.