Träning på näringslivsgalan

Träning på näringslivsgalan med kreditupplysningsföretaget Syna

Stökigt och svettigt blev det när Syna fick Malmös näringsliv att hänga med på ett nätverkande träningspass på Clarion Malmö Live i samband med årets näringslivsgala. Vi snackar hinderbana i en hotellobby, flera hundra burpees och 23 trappors sprint upp till Zlatan-sviten.

– Att röra sig tillsammans är ett klockrent sätt att nätverka, säger Douglas Heinz, vd på Klottrets fiende och en av deltagarna på passet.

Att hälsa och träning blivit en ny arena för möten och kontaktknytande blev riktigt tydligt när Syna tillsammans med nätverket Business & Training tog över Clarion Hotel Malmö Live för ett träningspass. Ett pulshöjande och något udda inslag på Malmö Näringslivsgala 2017, lett av Malmökillarna bakom hinderbaneloppet Toughest.

– Under den gemensamma uppvärmningen använde vi hotellobbyn där de byggt upp en del hinder från Toughest, såna som man ska hoppa över och krypa under. Det var lite kul, hotellgästerna undrade nog vad det var för folk som sprang där, berättar Douglas Heinz.

Teamwork och burpees
Douglas Heinz är själv ett stort fan av just träning som nätverkande och var en av de 30 föranmälda som lyckats knipa en plats på det populära passet.

– Efter uppvärmningen delades vi in i grupper med varsin coach, och då var det burpeedags. Jag minns inte hur många det var, men säkert 140 stycken eller så som vi delade på. Eftersom vi var i team så hjälptes vi åt, det hängde inte bara på individen.

Med rejält uppvärmda hjärtan och kroppar blev det därefter dags för finalen – 23 trappors sprint upp till Zlatansviten, två våningar under Malmö Lives berömda skybar.

– De 23 trapporna var ingen omöjlig uppgift och alla klarade det. Det var ju skönt när man kom upp dit och vyn från sviten var ganska sinnessjuk. Väl uppe bjöds det på vitaminvatten och bars, och fanns utrymme för att snacka lite och lära känna varandra och folket från de arrangerande företagen. Det var verkligen en riktigt trevlig grej, de hade styrt upp det väldigt bra, säger Douglas Heinz.

Viktigt med vardagsmotion
– Vi gjorde det här tillsammans för att belysa vikten av vardagsmotion och hälsa för vår personal. Våra företag ser olika ut, men människorna som jobbar hos oss är alla lika på det sätt att fysisk aktivitet får dem att må bättre, säger Harald Stjerna.

Haralds träningsengagemang sträcker sig bortom vad han kan göra för näringslivet – han är mannen bakom folkhälsoinitiativet Träna i parken, som under flera år försett Malmöborna med gratis träning i staden.

– Träning och hälsa är viktigt för alla! Och vi är förstås oerhört tacksamma över att Malmö Live lät oss använda lokalerna på det här sättet, avslutar Harald Stjerna.

Viktigt att syna de nominerade
Syna stod även för bakgrundskontroller av de företag som var aktuella för de olika priserna.

– Syna gav oss snabb och mycket bra hjälp att kontrollera de nominerade företagen så att vi kunde veta att allt står rätt till, säger Thobias Lading, näringslivsutvecklare, Malmö stad, som även satt i en av jurygrupperna.

– Synas hjälp är mycket viktig och tillsammans med vår dialog med de nominerade företagen gjorde den att vi kunde skapa oss en god helhetsbild.

Men varför är det då viktigt att göra en bakgrundskoll?

– Nomineringen öppnar många dörrar och ger väldigt mycket media och uppmärksamhet, och då är det viktigt att veta att den man nominerar har skött sig. Att nominera duktiga företagare är ett sätt att belysa det goda som händer i staden, säger Lena Persson, näringslivsutvecklare, Malmö stad.

Malmö Näringslivsgala 2017 var den femtonde i Malmös historia – och den första i Synas.

– Vi vill vara med och utveckla näringslivsgalan för att göra den bättre och mer intressant för fler, säger Harald Stjerna, Syna.

Vem äger och tar hand om varumärket Malmö?
Träningspasset på Clarion Hotel var inte Synas enda bidrag under galan. Ett samtal under rubriken Vem äger och tar hand om varumärket Malmö, lockade många åhörare. I samtalspanelen satt bland andra Klas Tjebbes (varumärkesspecialist, känd från FC Rosengård), Heidi Avellan (politisk chefredaktör Sydsvenska dagbladet) och Fatime Nedzipovska (mångfaldsstrateg och grundare av Brightful).

– Programpunken om Malmös varumärke blev helt fullbokad – om hur alla företag i Malmö kan ta ansvar för att Malmö ska fortsätta växa som det gör nu, säger Harald Stjerna och pekar på Business Insider Nordics konstaterande att Malmö sticker ut när det handlar om företagsamhet och tillväxt.

– När många andra har intresse av att sprida negativa bilder av staden är det extra viktigt som företagare stå upp och arbeta för Malmö och bidra till en nyanserad bild, säger Harald Stjerna.

 

FAKTA – 2016 års näringslivshjältar prisade
Malmö Näringslivsgala arrangeras årligen sedan 15 år tillbaka, av Malmö stads näringslivskontor. Syna ingår i nätverket runt galan sedan våren 2016.

Under hösten har allmänheten kunnat nominera sina kandidater till de sju kategorierna på Malmö Näringslivsgala: Mångfald, Life Science, Kreativa näringar, Miljö och hållbar utveckling, Årets näringslivsrookie, Årets jobbkomet och Årets företagare.

Efter det har jurygrupperna valt ut tre finalister i varje kategori. På galan den 13 februari på Malmö Live avslöjades de sju vinnarna inom respektive kategori:

Malmö Stads Näringslivspris inom kreativa näringar – Signe Persson Melin.
Årets näringslivsrookie i Malmö – Arthro Therapeutics, Jacob Dahlberg.
Malmö Stads Näringslivspris inom life science – Biora.
Malmö Stads Näringslivspris inom mångfald – Skanska.
Malmö Stads Näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling – Trianon.
Årets företagare i Malmö – Addpro, Nicklas Persson.
Årets jobbkomet i Malmö – Massive Entertainment.

Därtill delades ytterligare två priser ut:

Bästa Malmöambassadör – dr Cleopatra Doumbia-Henry, World Maritime University.
Region Skånes pris för synnerliga insatser för Skånes utveckling – Mats Paulsson.

Läs mer om Malmö Näringslivsgala på http://www.malmonaringslivsgala.se

 

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se