Vikten av att vara oberoende

Harald Stjerna på Kreditupplysningsföretaget Syna tycker det är viktigt att Kreditupplysningsföretag är oberoende

Det låter kanske självklart att vi som kreditupplysningsföretag ska vara oberoende. Om vi här på Syna skulle ha något annat intresse än att ge dig som kund bra kreditupplysningar skulle vi inte göra vårt jobb särskilt bra. Men tyvärr är det allt annat än självklart att kreditupplysningsföretag är oberoende.

Hur finanskrisen i USA började för snart tio år sedan är ett varnande exempel på hur illa det kan gå när vår bransch inte värderar vårt eget oberoende tillräckligt högt.

Harvardforskaren Bo Becker slog snabbt fast att ett starkt bidragande skäl till finanskrisen var slapp kreditvärdering. Företagen som hade kreditrating som största och viktigaste produkt gjorde helt enkelt inte sitt jobb. När två tredjedelar av intäkterna från jättarna Standard & Poor, Fitch och Moody´s kom just från bolånesidan gjorde konkurrensen bolagen emellan att de gärna blev för snälla med sin rating just på den sidan.

Det låter kanske inte så farligt. Men idag vet vi att följden blev katastrofal för hela västvärldens ekonomi.

Tyvärr är det lätt att tänka sig att det inte bara var den snedvridna konkurrensen som orsakade krisen. Många av ratingbolagen ägdes av bankerna som också anlitade dem. Och bankerna tjänade stora pengar på bolån, särskilt bolån som var mer riskfyllda och som därför kunde ge högre ränteintäkter. Samma banker gav dessutom ut finansiella instrument som gjorde att fler blev inblandade i risken. Dessa instrument betraktades som säkra. Det sa ju ratingbolagen, som bankerna alltså ägde.

Jag förenklar förstås väldigt mycket här. Många andra faktorer spelade in för att skapa den perfekta stormen när finanskrisen slog till. Kanske hade det gått precis lika illa med ärliga och ansvarsfulla kreditbetyg från oberoende kreditupplysningsföretag. Oavsett vilket blev det inte bättre av att ratingbolagen var dotterbolag till fartblinda banker och ändå låtsades vara neutrala i sina bedömningar.

Jag kan förstå att det är svårt att vara konsekvent med sin kreditbedömning när ägarna vill låna ut allt mer pengar till allt fler. Ägarna vill ha klartecken att köra hårt och kunna låna ut så mycket pengar som möjligt och sälja finansiella instrument för att tjäna ännu mera pengar samtidigt som ingen ifrågasätter beteendet, då är det lätt att hänga med i fartblindheten.

Men ett företag måste känna lojalitet till sina kunder och sin omvärld också, inte bara till ägarna. Om man bara lyder order utan att ifrågasätta så gör man inget bra jobb för ägarna heller i förlängningen.

Jag är stolt över att vi på Syna inte har några externa ägare som har andra intressen än det bästa för bolagets kunder – och därmed för bolaget självt. Det finns en meme på LinkedIn som säger att det bara finns en enda chef och det är kunden. För oss på Syna är det verkligen sant. Det är våra kunder som är uppdragsgivarna så det är kundernas problem vi ska lösa.

Vi behöver inte bry oss om några andra styrelserum än vårt eget och vår affärsidé kräver att vår lojalitet är till våra kunder, annars kan vi inte göra ett bra jobb. Att ge fel information för att kunderna vill bli lurade är inte vår nisch, vi kommer att presentera den bästa och mest nyanserade kreditbedömning vi bara kan i varje fall.

Det är skönt. För det mest skrämmande med kreditvärderingsbolagens agerande under finanskrisen är att de fortfarande inte är oberoende. De ägs av samma banker och skuldberget för bostäder växer igen.

 

Det här är Syna

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se