Se till att du får betalt av dina kunder med hjälp av Synas betalningspåminnelser. Camilla, Filip och Petra på Syna har tillsammans över 50 års erfarenhet av fakturering-, inkasso- och påminnelsehantering. Här är deras bästa tips!
Vad gör man när en kund inte betalar i tid?
Alla vill så klart ha goda relationer till sina kunder. Samtidigt är det ännu viktigare för ditt företag att få betalt. Att hålla koll på om fakturor betalats in och administrera påminnelser tar tid och skapar inget nytt värde. Och att i första hand ta hjälp av ett inkassoföretag kostar extra för både dig och din kund. Därför är det viktigt för företag att ha ett bra arbetssätt för fakturor och påminnelser.
Vi har pratat med tre erfarna medarbetare på Syna för att försöka ge dig som företagare och fakturaansvarig så goda råd som möjligt. Vi hoppas tipsen hjälper dig att få betalt i tid!
Vad är dina bästa tips för att få betalt i tid?
Camilla Madsen, ekonomi- och fakturaansvarig
Har jobbat på Syna i snart 35 år och ansvarar för alla Synas fakturor och fakturasupport.
– För mig är rutiner väldigt viktigt i fakturahanteringen. Vi har väl inarbetade rutiner där vi skickar fakturor på samma datum med samma intervall. Redan där signalerar det till kunden att vi har koll och tar vår fakturering på allvar. Bra rutiner minskar risken för att något händer eller glöms på vägen. Så slipper vi många obekväma och tidskrävande situationer för både oss och kunden.
Filip Snygg, Key Account Manager
Tidigare kreditansvarig på Lindab och kundrådgivare på Invoice Finance.
– Mina bästa tips är vara proaktiv i sin påminnelsehantering. Skicka en påminnelse kort efter fakturans förfallodatum. Mitt tips är 5–6 dagar efter förfallodatum. På så sätt ökar man sina chanser att få betalt eftersom man hamnar högre upp i betalningsprioriteringen hos sin kund. Detta är även fördelaktigt då man kan reda ut eventuella felaktigheter på fakturan, utan att det ska dra ut på tiden.
Petra Hellberg, försäljningschef
Har tidigare arbetat med försäljning på UC och Collector Bank.
– Att skicka en påminnelse gör man för att vara lojal mot sin kund. Fakturan kan ju ha kommit bort och alla kan glömma ibland. Mitt bästa tips är att bara skicka en påminnelse, inte flera stycken. Skickar du flera påminnelser så signalerar du att det är ok att inte betala i tid, eftersom du ändå kommer påminna dem igen. Viktigt blir då att den påminnelsen du skickar har tyngd. Ta ut den påminnelseavgiften och räntan du skrivit på fakturan och med texten att den kommer gå till inkasso i nästa steg. Kommer påminnelsen dessutom från ett kreditupplysningsföretag så får den ännu större tyngd.
Tips till dig som använder Syna.se:
Med Synas tjänst Betalningspåminnelse får du enkelt, snabbt och billigt mycket effektivare betalningspåminnelser. En påminnelse ska du skicka några dagar efter fakturans förfallodatum. Du registrerar uppgifter om betalningspåminnelsen i syna.se, och vi skriver ut den och skickar iväg den åt dig. Påminnelsen får en helt annan uppmärksamhet och effekt när din kund ser att du anlitar hjälp från ett kreditupplysningsföretag.
Kontakta oss om vill ha hjälp med en betalningspåminnelse:
040-25 85 00 – support@syna.se
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se