Rådgivarnas bästa kreditupplysningstips

Kreditupplysningsexperterna Anna-Klara Hermansson och Kristoffer Melander ger sina bästa tips och råd för när du väljer kreditupplysningsleverantör

Syna har arbetat för att vara bäst på kreditupplysningar sedan starten 1947, men det som gör Syna unika är omsorgen om kunderna. Det säger Synas kundrådgivare Anna-Klara Hermansson och Kristoffer Melander. Tillsammans har de arbetat på Syna i närmare tjugo år och hjälpt tusentals företag med att göra säkra affärer genom Synas kreditupplysningstjänst.

De goda kundrelationerna, menar Kristoffer och Anna-Klara, är en viktig förutsättning för att kunna erbjuda kunderna individuella lösningar som täcker var kunds specifika behov. ”Det är först när jag förstått vad kunden behöver som jag kan presentera en bra skräddarsydd lösning”, förklarar Kristoffer. ”Vi är intresserade av våra kunders behov, vanor och funderingar, det är inget vi bara säger utan något som våra kunder verkligen märker och värdesätter.”

Personlig rådgivning
Vad många av kunderna också uppskattar är att de hos Syna får en dedikerad person som kontaktperson; en personlig rådgivare som löpande tar vara på deras intresse och kan ge svar när frågor uppstår. ”När man hör av sig till Syna får man hjälp och råd med en gång, vi lyssnar och ser till att ta hand om ärendet omgående”, berättar Kristoffer. Rådgivningen handlar om allt från att hjälpa kunden att snabbt komma igång, till att hjälpa till med tolkningen av komplexa data. Hos Syna kan man också få vägledning i hur smart data kan användas; som nyttig och värdefull marknadsinformation som kan skapa nya affärsmöjligheter och driva försäljning. För löpande frågor kan man även få hjälp från Synas erfarna kundsupport.

Snabbt, enkelt och heltäckande
Förutom personlig service får den som väljer Synas kreditupplysningstjänst en snabb, enkel och heltäckande lösning som ger obegränsad tillgång till all viktig kredit- och affärsinformation samlad på ett ställe. ”Förutom att kunderna gillar att verktyget är så användarvänligt så hör vi ofta att de upplever vår kreditupplysning som väldigt tydlig”, berättar Anna-Klara. ”Det gäller både tydligheten i vår kreditklassning där vi lagt ner ett enormt arbete på att få den så träffsäker som möjligt, men också tydligheten i hur datan visas. Vår data presenteras på ett bra sätt, all information är lättillgänglig och smart utformad och vår kreditklassning är verklighetsförankrad.”

Bevakningar, viktigt för trygga affärer
En funktion som används flitigt är bevakningstjänsten. Företagen ställer in bevakningar för att hålla sig löpande uppdaterade om sina kunder och leverantörer. Via bevakning får de ett larm via epost med detaljer om förändringar som kan påverka riskerna. ”Den här tjänsten är så viktig”, säger Anna-Klara. ”Det finns de som resonerar att om kunden betalt en gång så betalar de säkert igen, men det inger en falsk trygghet och alla företag bör ha som rutin att löpande kolla sina kunder. Det sparar också väldigt mycket tid att automatiskt bevaka de förändringar som är viktiga istället för att då och då gå in och kolla upp dem manuellt” ”Har man någon gång inte fått betalt förstår man vikten av att göra löpande kreditupplysningar”, tillägger Kristoffer. ”Och har man inte fått betalt och det leder till en rättsprocess, då förstår man verkligen poängen med att ha bevakningsfunktion på alla sina kunder, oavsett hur relationen sett ut historiskt.” Anna-Klara poängterar att det handlar om att skaffa sig ett fullgott beslutsunderlag. ”Att ha en bevakning hjälper dig att förstå vilken metod du skall använda när risknivån hos din affärspartner ändras. Det handlar om att se till att ha ett bra underlag för att kunna fatta kloka affärsmässiga beslut.”

Alltid uppdaterad, korrekt och relevant information
Idag finns viss kredit- och affärsinformation fritt tillgänglig på internet, men informationen som tillhandahålls via annonsdrivna tjänster är ofta otillräcklig och kan vara direkt felaktig. ”Man måste fråga sig vad som händer med min verksamhet om nyckeltalen jag hämtat från internet inte stämmer? Att använda sig av gratisinformation från internet som beslutsunderlag i affärssammanhang kan få negativa konsekvenser”, säger Kristoffer. ”Vår verksamhet styrs bland annat av kreditupplysningslagen ”, förklarar Anna-Klara. ”Den information vi tillhandahåller måste vara relevant, uppdaterad och korrekt.” ”Kostnaden för att ha löpande tillgång till vår fördjupade företags- och personinformation är relativt låg, med tanke på vad du får ut av det”, avslutar Kristoffer. ”Användningsområdet för våra tjänster är brett och våra kunder finns inom de flesta branscher; det är allt från mindre företag som gör enstaka upplysningar till myndigheter och organisationer som löpande hämtar tusentals uppgifter var dag.”

Samtal med Synas kundrådgivare Anna-Klara Hermansson och Kristoffer Melander, Maj 2018

Anna-Klaras och Kristoffers bästa tips!

Det här bör du tänka på när du väljer kreditupplysningsleverantör:

  • Fundera igenom hur ert behov av kreditupplysningar ser ut. Hur ofta och vilken information behöver ni?
  • Fråga dina kollegor vad de har för behov. Då får hela företaget ut mycket mer av tjänsten.
  • Välj en leverantör som sätter sig in i ert behov, och som hjälper er att ta fram en anpassad lösning.
  • Kontrollera så att det inte finns en massa dolda avgifter för den lösning ni väljer.
  • Det är bra med en personlig kontaktperson som hjälper dig att komma igång och om det uppstår några frågor på vägen.
  • Ta dig tid i början att sätta dig in i tjänsten.

Kontakta oss på Syna så hjälper vi dig att hitta rätt lösning för dina behov.

 

Prova Synas kreditupplysningar gratis i 5 dagar

 

Det här är Syna

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se