Noteringsprocessen med tidslinje


För att förenkla för dig som vill notera ditt bolag så har vi skapat en tidslinje med viktiga punkter. Vi hoppas punkterna hjälper dig och dina kollegor att få överblick över noteringsprocessen.

1. Förberedelser och planering (månad 1–2)

Syfte: Att ta reda på om ditt bolag är redo för notering.

  • Börja med en intern genomlysning. Säkerställ att ni som äger bolaget har en tydlig affärsmodell och tillväxtstrategi som ni alla är med på.
  • Gör en kreditupplysning på ditt eget bolag. Genom Syna kan du se samma typ av information som Spotlight och investerarna kommer att titta på: ekonomi, skulder, betalningshistorik och ledningshistorik.
  • Gör en kreditupplysning på dig själv, ledningen och de nuvarande aktieägarna. Personerna behöver vara ”sunda” ur ett investeringsperspektiv. Kolla upp anmärkningar, skulder och engagemangshistorik. Finns det någon med många konkurser i bagaget till exempel?
  • Välj rådgivare. De flesta anlitar en finansiell rådgivare eller emissionsinstitut som har erfarenhet av noteringar.
  • Förbered dokumentation. Samla bolagsordning, få in alla investerares depånummer, kolla aktieboken, årsredovisningar, ägarlista, affärsplan och budgetprognoser. Förbered er också på att börja jobba professionellt, till exempel genom att redan nu börja med månads- eller kvartalsrapporter. Då upptäcker ni brister redan nu.

Tips: Ju tidigare du identifierar svagheter i ekonomin eller dokumentationen, desto enklare blir processen senare.

 

2. Första mötet med Spotlight (månad 2)

Syfte: Att presentera ditt bolag och förstå processen.

  • Spotlight håller ett inledande möte där du berättar om bolaget, affärsmodellen och planerna för notering.
  • Du får information om krav, tidslinje och nästa steg.
  • Du får en kontaktperson som följer processen från start till notering.

 

3. Granskning och due diligence (månad 3–5)

Syfte: Att Spotlight och rådgivaren ska kunna bedöma bolagets förutsättningar för ändamålsenlig handel, att rätt resurser finns för att följa regelverken och informationskraven som finns på ett noterat bolag. Bolaget ska upprätthålla allmänhetens förtroende för bolaget, marknadsplatsen och aktiemarknaden.

  • Här görs en djupgående granskning av bolaget och personerna bakom: ekonomi, ledning, styrelse, ägare och verksamhet.
  • Kreditupplysningar via Syna används för att verifiera finansiell historik, styrelseledamöters bakgrund och eventuella riskfaktorer.
  • Samtidigt utarbetas prospekt, bolagsbeskrivning och investeringsmaterial.

Tips: Var transparent. Det stärker förtroendet både hos Spotlight och framtida investerare.

 

4. Godkännande och förberedelser inför notering (månad 6)

Syfte: Att bli klar för notering och handel.

  • När Spotlight bedömer att bolaget uppfyller kraven, ges ett noteringsgodkännande.
  • Bolaget har då uppfyllt kraven på att ha minst 100 aktieägare, minst 10 % free float, samt minst fyra styrelseledamöter (varav två oberoende).
  • Ekonomiska rapporter ska följa K3 eller IFRS-standard, och bolaget måste visa att det kan hantera informationsgivning.
  • Kommunikationsplan, investerarrelationer och IR-rutiner etableras.

 

5. Notering på Spotlight (månad 6)

Syfte: Offentliggöra bolaget och öppna handeln.

  • Noteringsdagen innebär att aktien görs tillgänglig för handel på Spotlight Stock Market.
  • En noteringsceremoni hålls där ni får ringa i klockan och starta handeln.
  • Efter noteringen gäller löpande rapportering och transparens enligt Spotlights regelverk.

Tips: Arbeta proaktivt med investerarkommunikation – förtroende är nyckeln till en stabil handel.

 

6. Efter noteringen – livet som noterat bolag (fortlöpande)

Syfte: Att vårda förtroendet över tid.

  • Fortsätt följa regelverket och publicera finansiella rapporter i tid.
  • Håll dialogen med investerare och marknaden levande.
  • Använd bevakningstjänster, som Syna, för att hålla koll på leverantörer och samarbetspartners även efter noteringen – transparens gäller hela vägen.

 

Sammanfattande tidslinje:

Månad Steg Huvudfokus
1–2 Förberedelser & planering Självgranskning, rådgivare, dokumentation
2 Första mötet med Spotlight Presentation & vägledning
3–5 Granskning & due diligence Ekonomi, ledning, kreditupplysning
6 Godkännande Krav & noteringsbeslut
6 Notering Lansering & offentlig handel
6+ Efter notering Löpande rapportering & investerardialog

 

Läs intervjun med noteringsteamets projektledare Josefine och få hennes bästa tips och råd här:
Så noterar du ditt bolag på bästa sätt

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se