Det är inte bara detaljhandeln som har det tufft. Precis som under hela 2022 fortsätter även e-handeln att minska.
Under 2022 minskade e-handeln i genomsnitt med 7 procent. Vissa segment klarade sig bättre, medan andra hade rejält tufft.
Under årets först månader har trenden fortsatt. E-handelsföretagen minskade sin försäljning med 7 procent första kvartalet. Störst tapp hade företag inom bygghandeln som tappade så mycket som 24 procent.
Bättre gick det för apotekshandeln och kläd- och skobranschen som ökade med 8 respektive 2 procent.
Bakomliggande orsaker till e-handels generella tapp tros handla om ökade räntor och hög inflation som minskar köputrymmet för konsumenterna. En trend är också att fler köper fler varor till nedsatt pris.
Även dagligvaruhandeln tappar när pengarna i plånboken räcker till allt mindre. Här var nedgången hela 14 procent under årets tre första månader. Mycket tyder också på att fortsatt tuffa tider väntar och med det också en ökad risk för konkurser.
Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.
Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se