Att ta ansvar är en bra affär

Harald Stjerna Partner på Kreditupplysningsföretaget Syna

Nästan allting vi sysslar med här på Syna innehåller statistik. Vi kan samla in nästan vad som helst om företag och bryta ned det på hur många sätt som helst för att hitta olika sätt att beskriva verkligheten. Men statistik ger aldrig hela bilden. Siffror kan aldrig beskriva en magkänsla eller ansvaret det innebär att säga nej till någon.

I varje affärsbeslut gäller det att vara ansvarsfull. Vi på Syna har utvecklat en lång rad tjänster som hjälper dig att just ta ansvarsfulla beslut. Jag är extra stolt över vår kreditklassning. Till skillnad från en traditionell rating, som inte gör en individuell bedömning av företaget, tar vår kreditklassning hänsyn till en massa företagsspecifik data som vägs samman. Att en person eller ett företag en gång fått en betalningsanmärkning behöver inte betyda att de inte är en bra och stabil betalare idag.

Företag klassas mellan 1 och 5 där en etta betyder hög risk och en femma väldigt låg risk. Du kan också se företagets klassningshistorik som visar hur dess risk för obestånd och kreditklassning har förändrats över tiden.

Någon form av risk måste man alltid ta. Det går bara att göra på väldigt olika sätt och av väldigt olika skäl. Många skulle nog säga att Trianon, vars vd Olof Andersson intervjuas i det här nyhetsbrevet, tog en väldigt stor risk genom att investera i miljonprogramsområden. Nedgångna hus med dålig relation till hyresgästerna renoverades och blev energieffektiva utan att för den skull chockhöja hyran. Det är tio års arbete som lett fram till att Trianon nu belönats både av Malmö stad, som gav företaget sitt näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling, och av marknaden som gjort företaget till en framgångssaga. Vinsterna används både till att köpa fler existerande fastigheter och satsa på nybyggen – i miljonprogrammen, förstås.

Den typen av vinster får man bara genom att ta risker och visa ansvar för både sina kunder och hela sitt samhälle. Naturligtvis tar Trianon kreditupplysningar på sina nya hyresgäster, men en betalningsanmärkning behöver inte betyda nobben. Det kan i stället betyda en andra chans. Så kan man ta risker och ansvar samtidigt, genom att veta vad man gör och varför.

Vi finns här för att hjälpa dig att få så mycket information som möjligt inför dina små och stora beslut i affärslivet. Ju mer du vet, desto mer ansvarsfulla beslut kan du fatta. Det enda vi inte kan berätta för dig är när någon förtjänat en andra chans – eller en tredje eller fjärde.

Glöm bara inte att du måste ta ansvar för att säga nej också.

 

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se