Tryckt media gör Connect Marketing unika

Paul Borgelin är säljchef på Connect Marketing

85 000 presentkataloger inför varje jul, skickade med post – the old fashioned way.
– Att skicka tryckt media gör oss unika, vi sticker ut mer, säger Paul Borgelin, säljchef på Connect Marketing, som samtidigt är noga med att anpassa kundkontakten till det digitala klimatet.

Produktmedia och företagsgåvor. Bakom dessa produkter ryms mer än man kan föreställa sig.
– Connect Marketing är någonstans i gränslandet mellan reklambyrå och produktleverantör. Vi får i många fall både vara strategerna och kreatörerna för att kunden ska få ut rätt budskap med rätt dignitet, säger Paul Borgelin.
Produktmedia, alltså samlingsbegreppet för giveaways och profilreklam, är saker som blir uppskattade av mottagaren, och på något sätt bär ett budskap.
– Syftet kan till exempel vara att fördjupa en relation med kund eller anställda eller skapa en teamkänsla och samhörighet (genom kläder). I de flesta fall vill man visa företagets grundvärderingar i produkten, spegla synen på kvalitet och hur man vill bli uppfattad.

Connect Marketing har sitt kontor i Malmö, men har kunder över hela världen. Och sätten att jobba på med produktmedia är oändliga – Paul Borgelin räknar upp allt från de kunddesignade serveringsbrickorna som Kinnarp ger sina öppet hus-besökare, till den globala profilkollektion som företaget producerar åt Toyota MH.

Det är ett av Connect Marketings ben. Ett annat – kanske mer välkänt – är företagsgåvor: Varje år produceras en tjock katalog, fylld av lämpliga ting för företag att ge kunder och anställda. Handdukar, kläder, köksredskap, tekniska prylar – ja, allt möjligt som kan bli en uppskattad julklapp.

– Här finns även möjligheten att skänka pengar, något som blev stort under flyktingkrisen för ett par år sedan, säger Paul Borgelin.

– Men det är viktigt att komma ihåg att det ena inte får ta ut det andra – även om företaget skänker pengar får man inte glömma att personalen och kunderna behöver motiveras och få uppskattning för det gångna året, lägger han till.

85 000 kataloger producerar Connect Marketing årligen inför julen. En viktig parameter är att de landar hos rätt beslutsfattare för att generera köp.

– Där har Syna varit till god hjälp. När vi började samarbeta hade vi ett eget register på 5 000 kunder som vi då analyserade och fick fram en profil på hur våra köpande kunder ser ut – var de finns, hur stora de är, vad de omsätter. Med Synas hjälp har vi fått fram tvillingar till dem, alltså företag som liknar dem, förklarar Paul Borgelin.

Syna har bistått med både postadresser och e-postadresser till de potentiella kunderna.

– Jag upplever att vi har fått väldigt bra service. Syna har satt sig in i vår verksamhet och verkligen försökt förstå den. Det här är andra året vi samarbetar och statistiken från förra året visar att vi fick dubbelt så många nya kunder på våra utskick när vi började rikta dem mot våra kundprofiler. Det här året har vi använt alla de nya kunderna och gjort en ny analys så att utfallet blivit skarpare. Tanken är att minska antalet som inte handlar av de som får våra kataloger, så att vi inte behöver producera så många.

Den digitala katalogen är klar två veckor innan den fysiska är tryckt.

– Då mailar vi ut länken till våra befintliga kunder och gör dem uppmärksamma på att den tryckta är på gång, och så kan de bläddra i den digitala redan nu. Sen har vi e-postadresser till cirka 200 000 potentiella kunder som får veta att de kan titta digitalt och beställa den tryckta katalogen.

Att både Syna och Connect Marketing finns i Malmö upplever han som en fördel.

– Jag är av den gamla skolan och tycker att personliga möten öga mot öga är långt bättre än mail och telefon, mycket på grund av att man kan tappa väldigt mycket information annars. Tack vare närheten har vi kunnat träffas och gå igenom saker ordentligt.

Men vad är då styrkan med att skicka katalogen med post jämfört med digitala alternativ?

– Att skicka en katalog gör oss mer och mer unika ju mer vi kommer in i den digitala världen. Vi sticker ut mer. Många gillar att kunna bläddra och fundera i lugn och ro. Sen märker vi att många vill ha materialet digitalt så vi har en digital bläddringsbar katalog på nätet där man enkelt kan klicka på den produkt man kan beställa. Och handeln i den digitala katalogen ökar. I papperskatalogen pekar vi mot den digitala.

Men även om den digitala sidan ökar så tror Paul Borgelin på den tryckta katalogen som skickas med post även i framtiden.

– Det gäller att anpassa sig. Vi kommer förmodligen att fortsätta med tryckt media långt framöver, men det kommer kanske att se annorlunda ut än idag.

– Jag tror att det mer kommer att handla om en tunnare katalog med teasers där man highlightar vissa produkter eller budskap för att kunna presentera dem i detalj på webben, till exempel med film som visar hur sakerna fungerar – sådant som är svårt att få med i tryckt media. Redan nu har vår digitala katalog 30 sidor mer än den tryckta.

Var är Connect Marketing om fem år?

– Oj, det var svårt… Men om jag får drömma så har vi bättre träffsäkerhet på våra utskick och kan minska produktionen av kataloger.

 

Tre tips till företag som ska börja med postutskick

• Tänk igenom vilken målgrupp du vill nå.

• Ta fram erbjudandet/budskapet du vill nå målgruppen med.

• Våga skicka stora mängder. Skillnaden i kostnad för att trycka för 80 000 ex istället för 50 000 är inte så stor. Ju mer du skickar desto fler svar får du.

Läs mer om Connect Marketing här.

 

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se