Bluff på bluff

Det är sommar, det är sol, det är semester och det är högsäsong för blufföretagen. Eller är det verkligen det? Inför varje sommar kommer en varning om att värmen inte bara sätter fart på myggorna utan också på dem som försöker lura oss. Logiken går ut på att många är lediga och det därför är lättare för bedragarna att faktiskt lura någon att betala en faktura. Numera följs den varningen alltid av att någon annan säger att det bara är en bluff att det är fler som bluffar på sommaren. Enligt dem är det semester även för dem som bluffar.

När försöken att lura oss ofta inte ens är olagliga blir det ännu värre. För visst är det en bluff att skicka ut ett ”erbjudande” som ser precis ut som en faktura. Att det står en liten rad någonstans om att fakturadelen, med OCR och allting, bara behöver betalas om man tackar ja gör otyget lagligt. Men det är fortfarande en slug bluff.

Och det är de sluga bedragarna som orsakar mest problem för oss. Det är inte särskilt krävande att inse att personen som säger sig ringa från Windows nog inte alls ringer från Windows support. Har man tid kan det till och med vara lite underhållande.

Betydligt värre är det med bedragarna som utger sig för att skydda mot just bedrägerier. Man blir utmattad när man tänker på hur uträknat det är. För visst vore det skönt om någon kunde skydda oss mot listiga och påstridiga bedragare och det är därför inte konstigt att många går på bluffen och låter sig övertalas.

I den här gruppen är det ändå värst när till vardags seriösa företag nedlåter sig till att tjäna pengar på blufftrenden genom att sälja rena bluffprodukter. Upplägget påminner om exemplet ovan, de utger sig för att sälja skydd. Till exempel ett skydd mot ID-kapningar. ID-kapning skapar stora problem för de som verkligen drabbats. Hur mycket bedragare har tjänat på sina kapningar är det nog ingen som vet, men frågan är om inte de som säljer ”skydd” mot dessa brott tjänat ännu mer. Och de fortsätter att skapa rädsla för att fler ska köpa dessa ”tjänster”.

SVT:s program Plus har flera gånger uppmärksammat oseriösa försäljningsmetoder av dessa tjänster. Men få har noterat att dessa så kallade skydd faktiskt inte hjälper alls mot ID-kapningar.

Vi på Syna kan hjälpa dig med mycket, men vi kan inte lova dig ett hundraprocentigt skydd mot skojare. Det kan inget seriöst företag göra, bluffarna kommer alltid att ligga ett steg före kontrollerna. Däremot har vi extremt bra tjänster för att hålla dig uppdaterad och ge dig tidiga signaler om att allt inte står rätt till med ett bolag. Blufföretag har sällan hög kreditklassning hos oss och vi samarbetar med Svensk Handel så att de inte kan använda hot om betalningsanmärkningar för att få betalt av dem de har lurat. Våra databaser tar dessutom aldrig semester.

Ha en bra sommar och låt inte skrämselpropaganda störa lugnet i hängmattan!

 

Bluff på bluff