Nyhetsarkiv

Tidigare publicerade nyheter

Lidingös företag nyanställer minst i Sverige

Lidingös företag nyanställer minst i Sverige

2017-10-17

Flera rika Stockholmskommuner återfinns bland de kommuner i landet där företagen nyanställer allra minst. Lidingös företag kommer allra längst ned på listan, som kreditupplysningsföretaget Syna sammanställt. Även Danderyd, Täby och Vaxholm finns på listan över de tio kommuner i Sverige där företagen anställer minst. – Arbetstillfällen är ett viktigt mått på tryggheten i samhället. Ser vi på hur många företag som nyanställer varje år så är det lätt att förstå vad som skulle hända om alla företag i Sverige anställde en person till. Då skulle vi inte ha någon arbetslöshet alls. Den största insatsen som företagen kan göra för samhället är att anställa fler människor, säger Harald Stjerna, delägare i Syna. Syna har jämfört alla län och kommuner i Sverige för att se var företagen nyanställer mest. – Vi har tagit bort orter där det bara finns ett fåtal företag eftersom de blir så känsliga för enskilda händelser. Resultatet visar att det är mycket stora skillnader mellan kommunerna, förklarar Kerstin Andersson, indataansvarig på Syna. På Lidingö var det bara 6,23 procent av företagen som anställde under 2016, den lägsta siffran i hela landet. Mest villiga att anställa är företagen i Bromölla där 18,41 procent nyanställde under året. – Det är anmärkningsvärt att så många välbeställda kommuner i hela landet placerar sig långt ned på listan samtidigt som deras företag uppvisar stora vinster. Många av bolagen som finns på de orterna är finansbolag eller rena holdingbolag. Deras funktion är att skapa vinster för ägarna, inte att skapa arbetstillfällen, säger Harald Stjerna. Genomsnittet för landet är att 12,94 procent av företagen nyanställde under året. Det län som stod för den största tillväxten när det gäller nyanställningar var Örebro medan Gotlands län återfinns i botten. – Att det råder högkonjunktur i landet betyder inte att det påverkar lika mycket överallt. Det finns också regionala och lokala konjunkturer som påverkas mycket av vilken typ av företag som finns i området. Stora tillverkningsföretag som det går bra för drar med sig många underleverantörer och gör därmed att hela bygden växer och behöver nyanställa, säger Harald Stjerna. Se de 10 kommuner som anställde mest och de 10 som anställde minst. Se hur stor andel av företagen som anställde i varje län.  

Det bästa du kan göra är att anställa

Det bästa du kan göra är att anställa

2017-10-17

I Sverige finns det drygt 1,2 miljoner aktiva företag.  Knappt 400 000 av dessa har anställda, de allra flesta mindre än fem var. Antalet arbetslösa i Sverige närmar sig också just 400 000. Så skulle varje företag som redan har anställda bara anställa en enda person till så skulle arbetslösheten försvinna över en natt. Nu kan det komma hur många invändningar som helst mot mitt lilla räkneexempel. Med all rätt. Alla företag skulle inte klara att anställda ytterligare en person, till att börja med, och då skulle vi bara få fler arbetslösa i stället. Som företagare måste vi hitta rätt kompetens och matchningen på arbetsmarknaden är ett ständigt problem. Det finns för få programmerare och för få duktiga säljare. Vi här på Syna kan inte anställa någon som inte vet hur Windows fungerar som programmerare eller någon som är för blyg för att lyfta en telefonlur som säljare. Jag kan hitta en massa andra ursäkter också. Men jag kan aldrig acceptera att vi som företagare låtsas att vi inte har ett ansvar för samhället. Vårt ansvar är enkelt, vi ska anställa. Det är det absolut bästa vi kan göra för att hjälpa våra hemstäder, hela arbetsmarknaden och i slutändan oss själva. Syna ligger på Östergatan i Malmö. Om vi anställer en person till så får områdets lunchkrogar en potentiell gäst till. Ica Malmborgs på köpcentret mitt emot får en kund till. Apoteket i samma byggnad också. Och tobaksaffären. Och väskaffären. Och så vidare. Sedan när de behöver ta kreditupplysningar på leverantörer och stora kunder så står vi gärna till tjänst i vår tur. Precis så enkelt är det. Anställningar smittar av sig på närliggande verksamheter, oavsett om det är underleverantörer som får större beställningar, konkurrenter som känner att de måste skärpa sig nu eller en helt annan verksamhet som bara råkar finnas i samma kvarter. Men i stället för att anställa hittar vi ursäkter till att inte göra det. Oftast handlar det om statsmakterna. Det är för dyrt, för svårt, för krångligt, för jobbigt. Vi sitter på händerna och väntar på olika konstiga former av stöd och lättnader innan vi gör det vi egentligen alla tjänar på. Det är ett enda stort missförstånd, i värsta fall ett medvetet missförstånd. Vår viktigaste funktion i samhället är och förblir att skapa jobb. Staten ska ge oss förutsättningar att göra det, inget annat. Sänkta arbetsgivaravgifter känns bra i kassan, men det påverkar inte vårt eget ansvar över huvud taget. En ny anställd ska tillföra kompetens som ger nya intäkter och därmed vara en vinst även i kassan. Det är där vi måste titta, på vinsterna och möjligheterna, i stället för att stirra oss blinda på alla problem och risker. För vår egen skull och för hela samhällets. Om vi inte gör något för att hjälpa våra hemstäder kan vi faktiskt inte kräva något tillbaka heller. I slutändan är det bara vi själva som bestämmer om och när vi ska anställa. Inte politiker. Alltså är det upp till oss att ta första steget och visa att vi är villiga att ta ansvar.  

Tryckt media gör Connect Marketing unika

Tryckt media gör Connect Marketing unika

2017-10-17

85 000 presentkataloger inför varje jul, skickade med post – the old fashioned way. – Att skicka tryckt media gör oss unika, vi sticker ut mer, säger Paul Borgelin, säljchef på Connect Marketing, som samtidigt är noga med att anpassa kundkontakten till det digitala klimatet. Produktmedia och företagsgåvor. Bakom dessa produkter ryms mer än man kan föreställa sig. – Connect Marketing är någonstans i gränslandet mellan reklambyrå och produktleverantör. Vi får i många fall både vara strategerna och kreatörerna för att kunden ska få ut rätt budskap med rätt dignitet, säger Paul Borgelin. Produktmedia, alltså samlingsbegreppet för giveaways och profilreklam, är saker som blir uppskattade av mottagaren, och på något sätt bär ett budskap. – Syftet kan till exempel vara att fördjupa en relation med kund eller anställda eller skapa en teamkänsla och samhörighet (genom kläder). I de flesta fall vill man visa företagets grundvärderingar i produkten, spegla synen på kvalitet och hur man vill bli uppfattad. Connect Marketing har sitt kontor i Malmö, men har kunder över hela världen. Och sätten att jobba på med produktmedia är oändliga – Paul Borgelin räknar upp allt från de kunddesignade serveringsbrickorna som Kinnarp ger sina öppet hus-besökare, till den globala profilkollektion som företaget producerar åt Toyota MH. Det är ett av Connect Marketings ben. Ett annat – kanske mer välkänt – är företagsgåvor: Varje år produceras en tjock katalog, fylld av lämpliga ting för företag att ge kunder och anställda. Handdukar, kläder, köksredskap, tekniska prylar – ja, allt möjligt som kan bli en uppskattad julklapp. – Här finns även möjligheten att skänka pengar, något som blev stort under flyktingkrisen för ett par år sedan, säger Paul Borgelin. – Men det är viktigt att komma ihåg att det ena inte får ta ut det andra – även om företaget skänker pengar får man inte glömma att personalen och kunderna behöver motiveras och få uppskattning för det gångna året, lägger han till. 85 000 kataloger producerar Connect Marketing årligen inför julen. En viktig parameter är att de landar hos rätt beslutsfattare för att generera köp. – Där har Syna varit till god hjälp. När vi började samarbeta hade vi ett eget register på 5 000 kunder som vi då analyserade och fick fram en profil på hur våra köpande kunder ser ut – var de finns, hur stora de är, vad de omsätter. Med Synas hjälp har vi fått fram tvillingar till dem, alltså företag som liknar dem, förklarar Paul Borgelin. Syna har bistått med både postadresser och e-postadresser till de potentiella kunderna. – Jag upplever att vi har fått väldigt bra service. Syna har satt sig in i vår verksamhet och verkligen försökt förstå den. Det här är andra året vi samarbetar och statistiken från förra året visar att vi fick dubbelt så många nya kunder på våra utskick när vi började rikta dem mot våra kundprofiler. Det här året har vi använt alla de nya kunderna och gjort en ny analys så att utfallet blivit skarpare. Tanken är att minska antalet som inte handlar av de som får våra kataloger, så att vi inte behöver producera så många. Den digitala katalogen är klar två veckor innan den fysiska är tryckt. – Då mailar vi ut länken till våra befintliga kunder och gör dem uppmärksamma på att den tryckta är på gång, och så kan de bläddra i den digitala redan nu. Sen har vi e-postadresser till cirka 200 000 potentiella kunder som får veta att de kan titta digitalt och beställa den tryckta katalogen. Att både Syna och Connect Marketing finns i Malmö upplever han som en fördel. – Jag är av den gamla skolan och tycker att personliga möten öga mot öga är långt bättre än mail och telefon, mycket på grund av att man kan tappa väldigt mycket information annars. Tack vare närheten har vi kunnat träffas och gå igenom saker ordentligt. Men vad är då styrkan med att skicka katalogen med post jämfört med digitala alternativ? – Att skicka en katalog gör oss mer och mer unika ju mer vi kommer in i den digitala världen. Vi sticker ut mer. Många gillar att kunna bläddra och fundera i lugn och ro. Sen märker vi att många vill ha materialet digitalt så vi har en digital bläddringsbar katalog på nätet där man enkelt kan klicka på den produkt man kan beställa. Och handeln i den digitala katalogen ökar. I papperskatalogen pekar vi mot den digitala. Men även om den digitala sidan ökar så tror Paul Borgelin på den tryckta katalogen som skickas med post även i framtiden. – Det gäller att anpassa sig. Vi kommer förmodligen att fortsätta med tryckt media långt framöver, men det kommer kanske att se annorlunda ut än idag. – Jag tror att det mer kommer att handla om en tunnare katalog med teasers där man highlightar vissa produkter eller budskap för att kunna presentera dem i detalj på webben, till exempel med film som visar hur sakerna fungerar – sådant som är svårt att få med i tryckt media. Redan nu har vår digitala katalog 30 sidor mer än den tryckta. Var är Connect Marketing om fem år? – Oj, det var svårt… Men om jag får drömma så har vi bättre träffsäkerhet på våra utskick och kan minska produktionen av kataloger.   Tre tips till företag som ska börja med postutskick • Tänk igenom vilken målgrupp du vill nå. • Ta fram erbjudandet/budskapet du vill nå målgruppen med. • Våga skicka stora mängder. Skillnaden i kostnad för att trycka för 80 000 ex istället för 50 000 är inte så stor. Ju mer du skickar desto fler svar får du. Läs mer om Connect Marketing här.  

Ny chef för Skatteverket

Ny chef för Skatteverket

2017-10-17

Regeringen har utsett Katrin Westling Palm till ny generaldirektör och chef för Skatteverket. Hon har varit generaldirektör för Pensionsmyndigheten sedan den bildades 2010. Tidigare har hon varit överdirektör på just Skatteverket, som med 10 400 anställda är en av Sveriges största myndigheter.

Kvinnors löner ökade mer än mäns

Kvinnors löner ökade mer än mäns

2017-10-17

Inkomsterna i Sverige ökade mellan åren 2011 och 2016 visar preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån. Under perioden ökade också kvinnornas inkomster mer än männens. Medianbeloppet för kvinnor ökade med 15 procent jämfört med 10 procents ökning för män.

Dags att anmäla verklig huvudman

Dags att anmäla verklig huvudman

2017-10-17

De flesta företag och föreningar ska anmäla verklig huvudman till Bolagsverket senast den 1 februari 2018. Dessutom ska nystartade företag och föreningar anmäla verklig huvudman inom fyra veckor från bildandet. Anmälan sker på Bolagsverkets hemsida.

Tv-avgift bakom svenskarnas skuldberg

Tv-avgift bakom svenskarnas skuldberg

2017-09-12

Bakom svenska folkets miljardskulder hos Kronofogden döljer sig tiotusentals mål om radio- och tv-avgift som inte betalats i tid. Det visar Synas genomgång av privatpersoners skulder som förfallit. Bland de allmänna målen, där skulden är till den offentliga sektorn, är radio- och tv-avgiften det vanligaste skälet till att någon fått en betalningsanmärkning. 99 000 svenskar finns hos Kronofogden just för att licensen inte har betalats, med en total skuld på 1,1 miljarder kronor. – Vi har tagit de sammanlagda skulderna hos Kronofogden och borrat djupare för att se vilka det är som människor har förfallna skulder till, berättar Kerstin Andersson, indataansvarig på Syna. Den näst vanligaste skulden är obetald skatt, vilket 91 500 personer fått betalningsanmärkningar för. Eftersom det finns ett antal mycket stora skatteskulder är det ändå en stor andel räknat i pengar, över 18 miljarder kronor. Det finns enstaka privatpersoner med tiotals och rent av hundratals miljoner i skatteskuld. – Just skulder som avser obetalda tv-avgifter är oerhört ofta förekommande, berättar Synas vd Karl Stjerna. I princip alla måste ju betala den och kommer man efter med andra räkningar är det säkert så att den får vänta också. Sedan finns det säkert en och annan som vägrar betala av ideologiska skäl också, ungefär tio procent har bara just den skulden hos Kronofogden. Till 2020 förväntas tv-avgiften bli överförd till skattsedeln. Precis hur det ska utformas presenteras av den parlamentariska public service-kommittén i november i år. Det kan innebära att färre får betalningsanmärkningar – eller att fler får anmärkningar för sitt skattekonto. Räknat i antal mål är obetalt underhåll vanligast som skäl till betalningsanmärkning, men konstruktionen med en betalning per månad och barn gör att det blir väldigt många mål som gäller samma personer. Det är 36 500 personer som finns hos Kronofogden på grund av obetalt underhåll, men de kan stå för flera dussin mål per år. Totalt har svenska folket skulder på över 66 miljarder kronor hos Kronofogden. Den genomsnittliga vuxna invånaren i Sverige har därmed 8 000 kronor i skuld hos Kronofogden. Klicka här för stor bild på tabellen  

Glöm inte din hemstad!

Glöm inte din hemstad!

2017-09-12

Alla människor har en hemstad. Det har alla företag också, det är bara inte lika tydligt längre. Digitaliseringen och globaliseringen gör att ett företag kan finnas nästan helt på nätet och bara en postbox avslöjar var det egentligen hör hemma. Det gäller särskilt företag som jobbar med information, som Syna. Vi har kunder från Kiruna till Ystad och för den delen utomlands, det spelar ingen roll var kunden befinner sig, vi levererar lika snabbt i alla fall. Så länge du kommer åt nätet, kan vi leverera till dig. Men vi är fortfarande ett Malmöföretag. Vi grundades här 1947 och tänker inte glömma bort våra rötter och vårt hem. Företaget och hemorten både kan och ska hjälpa varandra, det är ett gemensamt ansvar. Orten kan göra mycket när företaget är litet och sårbart genom att skapa goda förutsättningar för nystartade bolag. När företaget vuxit sig starkt är det dags att betala tillbaka till samhället. Det tydligaste sättet är att skapa arbetstillfällen, men det finns många andra sätt också. Inte minst att hjälpa andra företag i sin tur. Med tiden blir förhållandet både mer jämlikt och ömsesidigt om båda parter bestämmer sig för att fortsätta hjälpa varandra. Till sist kan företaget bli större än staden där det startade. En stor stad som Seattle har Boeing, Starbucks och Microsoft, som alla valt att fortsätta vara storföretag i just Seattle trots att deras kunder finns i hela världen. En liten ort som Älmhult har Ikea och för många är de nästan synonymer. Malmö hade Kockums vars namn tronade över staden på kranen som en gång var stadens landmärke. En stad som Trollhättan hade Saab. När förhållandet mellan staden och stora företag blir ett beroende kan det lätt bli skadligt, särskilt när företaget tappar sina rötter och försvinner ut i världen. Vi på Syna är långt ifrån en sådan maktfaktor. Vi är ett litet privatägt företag, men vill ändå gärna vara en del av vår stad, Malmö. För oss är det därför självklart att engagera oss i Malmö Näringslivsgala. Här får vi en chans att tillsammans med andra företag lyfta fram och prisa de företag som arbetar för att utveckla sin dröm och driva staden framåt. Malmö är en fantastisk stad, fylld med drivna drömmare, entreprenörer, kollegor och vänner. Utan alla företagare som jobbar med sin verksamhet här skulle staden vara en så mycket tråkigare plats. Det är viktigt att vi uppmärksammar dem och ger fler modet att våga förverkliga sina drömmar! Med tanke på den negativa bild som media ofta sprider om Malmö så är det kanske viktigare nu än någonsin. Nomineringen till Malmö Näringslivsgala är nu öppen. Det är ingen stor sak att nominera någon, men att bli nominerad kan göra stor skillnad för någon som jobbat hårt under lång tid. Gå in och nominera någon redan idag om du bor i Malmö. Om du bor någon annan stans, fundera på hur du kan hylla dem som är med och utvecklar din stad genom sitt företagande. När vi börjar betrakta varandra som kollegor som driver staden framåt händer något. Staden blir vår och vi kan fira varandras framgångar tillsammans!   Läs mer om Malmö Näringslivsgala och de kategorier du kan nominera till: www.malmonaringslivsgala.se/2018  

”Skola och näringsliv måste dejta”

”Skola och näringsliv måste dejta”

2017-09-12

Hon älskar problem och tycker att man inte får vara rädd för det som är jobbigt. Och – att det ska börjas i tid. – Det tar 25 år att få fram en 25-årig ingenjör, säger Leila Khammari. Därför är hon med och startar Nya Skolan Skövde, där barns tekniska experimentlusta och entreprenörskap står i fokus. Leila Khammari beskriver sig som aktiv, kreativ och positiv, och väldigt förtjust i problemlösning och ingenjörsmässighet. – Jag är väldigt nyfiken och vill veta hur saker funkar. Kommer någon till mig och säger att de har ett problem så säger jag: Vad spännande! Jag tycker att det är häftigt att se resultatet av min och andras insats. Det kan handla om vad som helst – hur man får till den godaste marmeladen eller hur man ska få fler barn och ungdomar att tidigt komma i kontakt med näringslivet och bli kompis med olika teknikföretag. Det senare exemplet är en hjärtefråga – Leila Khammari brinner för de ungas roll när det kommer till teknik, utveckling och entreprenörskap, något som bland annat märks på hennes engagemang i organisationen Ung Företagsamhet (UF), både på nationell och regional nivå och sist men inte minst delägarskapet i Nya Skolan Skövde. – Att möta barn och unga tidigt är jätteviktigt för det lilla landet Sverige. Vår marknad är global, och ska vi kunna konkurrera så måste vi göra det vi kan så bra som möjligt. Och då är det jätteviktigt att våga tro på sin egen företagsamhet. Hösten 2018 öppnar friskolan Nya Skolan Skövde, där Leila Khammari senast varit verksam. Här ska entreprenörskap och ingenjörsmässighet stå i fokus från förskoleklass, för att barnen i tidig ålder ska få möjligheten att utvecklas till orädda, förhoppningsvis ingenjörer, bortom ”skämsåldern”, och så småningom närma sig framtidens livsviktiga lösningar. – Det tar 25 år att få fram en 25-årig ingenjör. Och det finns en anledning till att man inte får göra tv-reklam riktad till barn: De är som tvättsvampar, suger åt sig allt. Får man testa tidigt, leka sig fram, öva och pröva både med teknik och entreprenöriellt, så tränar man upp en livslång förmåga – jag är helt övertygad om det, säger Leila Khammari. Därför måste även kontakten med näringslivet och verkligheten komma redan i skolåldern anser hon. – Skola och näringsliv måste dejta! Det är först då som utbildningen blir verklighet för barnen. Det är bra om man fått testa tidigt, fått göra fel och misslyckas, då är man bättre rustad för utmaningar. Vi gör barn och unga en tjänst när vi utsätter dem för verkligheten så osminkad som den är. Hon tar jultidningsförsäljning som ett exempel – att ta med barnens jultidningar och sälja till kollegorna på jobbet är något många föräldrar gör för att hjälpa. – Det provocerar mig. Då har man inte tänkt igenom vad man håller på med. Barn ska få testa att sälja, få ta ett nej tio gånger. Det som skiljer framgång från att bara var medioker är att man fortsätter när det är motigt. Det kan låta tufft, men Leila Khammari är noga med att man som vuxen måste vara där och stötta och tro på personen – inte idén – i både med- och motgång. – Visst, det är fantastiskt när ett UF-företag lyckas, men det är en ännu större vinst om de misslyckas, för då har de lärt sig något för framtiden. Jag tycker inte att saker behöver vara enkla. Vi pratar för lite om att det är okej när något är jobbigt. Att lära sig hantera det jobbiga, det måste vi träna barn och ungdomar i, och det är förmågor som du har nytta av i hela livet. Sen tror jag inte att man kan vara så där riktigt superduperstolt över sitt arbete om man inte fått kämpa lite. Att ge en bild av hur osäkert det faktiskt är att vara företagare, kan inte det skrämma bort någon? – Jo det kan det säkert, men det är ju bra. Då har man vunnit en person som har respekt för entreprenörer som vågar satsa, och det är också viktigt. Det är viktigt att vara rädd om den som vågar, som belånar sitt hus för att skapa något som andra har nytta av – det är viktigt att man beundrar och ger den personen cred.   Leila listar fyra goda råd så att ditt företag kan utveckla unga – och dig själv • Man behöver inte alltid söka upp ungdomarna – skolledare och lärare är minst lika viktiga för de har inte heller alltid kompisar i näringslivet. • Våga dejta. Vänta inte på skolan utan nätverka, sök upp skolledningen och ta kontakt. • Testa olika typer av engagemang över tid: ekonomiskt stöd, ta emot praktikanter, gå in som rådgivare, ta in en extrajobbare, initiera ett forskningsprojekt. • Tänk på att du gör det för att hjälpa dig själv – du får vara med och bidra och betala framåt, lära känna framtida kunder, medarbetare och delägare. De unga gör att du håller dig alert och på banan.  

Nytt ID-kort från Skatteverket

Nytt ID-kort från Skatteverket

2017-09-12

Skatteverkets ID-kort får nu ett nytt utseende och säkerheten uppgraderas med flera nya detaljer. Förra året utfärdade Skatteverket cirka 160 000 ID-kort på 27 expeditioner runt om i landet. Antalet utfärdade id-kort har ökat de senaste åren.  

Kortare handläggning hos Kronofogden

Kortare handläggning hos Kronofogden

2017-09-12

Kronofogdens åtgärder för att komma till rätta med de långa handläggningstiderna inom medelshanteringen börjar nu få önskad effekt. Andelen maskinella ärenden är i dag cirka 80 procent. Dessa handläggs inom en till två dagar. Majoriteten av de manuella ärendena handläggs inom fem dagar.  

Jämställda börsbolag om 22 år

Jämställda börsbolag om 22 år

2017-09-12

Var femte person i börsbolagens ledningar är en kvinna och bara sex procent av vd-posterna innehas av en kvinna. Ökningen jämfört med i fjol är marginell. I nuvarande takt blir bolagen jämställda om 22 år. Det visar en ny rapport från stiftelsen Allbright, som jobbar för jämställdhet i näringslivet.  

Vikten av att vara oberoende

Vikten av att vara oberoende

2017-08-11

Det låter kanske självklart att vi som kreditupplysningsföretag ska vara oberoende. Om vi här på Syna skulle ha något annat intresse än att ge dig som kund bra kreditupplysningar skulle vi inte göra vårt jobb särskilt bra. Men tyvärr är det allt annat än självklart att kreditupplysningsföretag är oberoende. Hur finanskrisen i USA började för snart tio år sedan är ett varnande exempel på hur illa det kan gå när vår bransch inte värderar vårt eget oberoende tillräckligt högt. Harvardforskaren Bo Becker slog snabbt fast att ett starkt bidragande skäl till finanskrisen var slapp kreditvärdering. Företagen som hade kreditrating som största och viktigaste produkt gjorde helt enkelt inte sitt jobb. När två tredjedelar av intäkterna från jättarna Standard & Poor, Fitch och Moody´s kom just från bolånesidan gjorde konkurrensen bolagen emellan att de gärna blev för snälla med sin rating just på den sidan. Det låter kanske inte så farligt. Men idag vet vi att följden blev katastrofal för hela västvärldens ekonomi. Tyvärr är det lätt att tänka sig att det inte bara var den snedvridna konkurrensen som orsakade krisen. Många av ratingbolagen ägdes av bankerna som också anlitade dem. Och bankerna tjänade stora pengar på bolån, särskilt bolån som var mer riskfyllda och som därför kunde ge högre ränteintäkter. Samma banker gav dessutom ut finansiella instrument som gjorde att fler blev inblandade i risken. Dessa instrument betraktades som säkra. Det sa ju ratingbolagen, som bankerna alltså ägde. Jag förenklar förstås väldigt mycket här. Många andra faktorer spelade in för att skapa den perfekta stormen när finanskrisen slog till. Kanske hade det gått precis lika illa med ärliga och ansvarsfulla kreditbetyg från oberoende kreditupplysningsföretag. Oavsett vilket blev det inte bättre av att ratingbolagen var dotterbolag till fartblinda banker och ändå låtsades vara neutrala i sina bedömningar. Jag kan förstå att det är svårt att vara konsekvent med sin kreditbedömning när ägarna vill låna ut allt mer pengar till allt fler. Ägarna vill ha klartecken att köra hårt och kunna låna ut så mycket pengar som möjligt och sälja finansiella instrument för att tjäna ännu mera pengar samtidigt som ingen ifrågasätter beteendet, då är det lätt att hänga med i fartblindheten. Men ett företag måste känna lojalitet till sina kunder och sin omvärld också, inte bara till ägarna. Om man bara lyder order utan att ifrågasätta så gör man inget bra jobb för ägarna heller i förlängningen. Jag är stolt över att vi på Syna inte har några externa ägare som har andra intressen än det bästa för bolagets kunder – och därmed för bolaget självt. Det finns en meme på LinkedIn som säger att det bara finns en enda chef och det är kunden. För oss på Syna är det verkligen sant. Det är våra kunder som är uppdragsgivarna så det är kundernas problem vi ska lösa. Vi behöver inte bry oss om några andra styrelserum än vårt eget och vår affärsidé kräver att vår lojalitet är till våra kunder, annars kan vi inte göra ett bra jobb. Att ge fel information för att kunderna vill bli lurade är inte vår nisch, vi kommer att presentera den bästa och mest nyanserade kreditbedömning vi bara kan i varje fall. Det är skönt. För det mest skrämmande med kreditvärderingsbolagens agerande under finanskrisen är att de fortfarande inte är oberoende. De ägs av samma banker och skuldberget för bostäder växer igen.  

Svenskarna har 66 miljarder hos fogden

Svenskarna har 66 miljarder hos fogden

2017-08-11

Svenska folket har skulder på över 66 miljarder kronor hos Kronofogden. Det visar en sammanställning av privatpersoners skulder som kreditupplysningsföretaget Syna gjort. Den genomsnittlige svensken har därmed 8 000 kronor i skuld hos Kronofogden. – Vi har slagit ihop skatteskulder och privata skulder för fysiska personer som hamnat hos Kronofogden och jämfört med folkmängden i de olika länen och kommunerna, berättar Kerstin Andersson, dataansvarig på Syna. Resultatet pekar inte bara på väldigt stora sammanlagda skulder utan också på geografiska skillnader. De största genomsnittliga skulderna finns i Stockholms län, 9 156 kronor per vuxen person i länet. – Bostadspriserna slår igenom i skulderna, förklarar Synas vd Karl Stjerna. Storstadsmiljön har en mycket högre kostnadsbild över huvud taget och uppmanar till en skrytfaktor som inte återfinns i glesbygdslänen. Den klart lägsta skulden per invånare finns i Västerbottens län, 4 419 kronor. Bland kommunerna är det främst mindre orter som sticker ut, mycket beroende på att ett fåtal personer med stora enskilda skulder påverkar helheten. – Sammantaget är det inte särskilt många som har skulder hos kronofogden, säger Karl Stjerna, det handlar om drygt fyra procent av befolkningen i hela landet. Klicka här för stor tabell  

Fyrbent kärlek – ett måste på Sveland

Fyrbent kärlek – ett måste på Sveland

2017-08-11

Att fyrbenta vänner står högt i kurs hos Synakunden Sveland blir tydligt så fort man kliver över tröskeln in till kontoret i Lund. Här möts man av hundar – både levande och porträtterade på väggarna. – Vi har bara fyra här idag. Men på huvudkontoret i Hässleholm är det alltid ungefär 30–40 hundar dagligen, berättar Anette Henriksson, verkställande direktör på Sveland Djurförsäkringar Ömsesidigt. Anette Henriksson har själv med sig sin 4-årige Kito till jobbet, en japansk urhund av rasen shiba inu. – Det är en frisk ras, men han utmanar – det är en hård hund som är ganska reserverad . Det är ingen hund man ska köpa för att den är söt, utan för att lägga energi på och arbeta med så att den ska må bra och blir social så att den fungerar bland främmande människor Måste man ha hund för att jobba hos er? – Nej, men all personal som har kundkontakt måste ha erfarenhet av djur. Har man inte det är det svårt att ha förståelse för vad ett djur innebär. Det är viktigt att våra medarbetare förstår hur viktigt ett djur är för våra kunder. Sveland startades 1911 som en kreatursförening i södra Sverige, av bönder som ville dela risken på sina arbetshästar. I början av 1950-talet livförsäkrades de första hundarna hos Sveland, och i slutet av 1960-talet kom de första veterinärvårdsförsäkringarna för hundar och katter. Idag är ambitionen att hålla försäkringspremier på en rimlig nivå och skapa mervärde för djurägarna, men också att stötta forskning och utveckling som främjar djurs hälsa. – Det är fortfarande ett ömsesidigt bolag, vi är där för att serva djurägarna, de ska ha tillbaka pengarna men också få ta del av vår kunskap. Vi jobbar mycket med kompetensdelning, både från oss själva och ut, men också från kunder till andra. Vi försöker dela med oss av möjligheterna att reducera skador. – Vårt samarbete med veterinärerna är en annan viktig del. Vi måste ha en bra dialog och vi arbetar för att hålla nere veterinärkostnaderna – höga veterinärkostnader driver upp försäkringspremierna, så där är det en del av vårt jobb att kunderna har en förståelse för att de inte måste springa till veterinären i tid och otid. Det är inte alltid djurägaren vet vad som är djurets bästa, och det är lätt hänt att känslor grusar omdömet, framförallt när det gäller att avgöra om ens bästa vän ska få somna in för gott eller inte. Anette Henriksson har själv tvingats ta ett sådant tufft beslut och vet vad det innebär. – Vi är verkligen på riktigt djurälskande människor, men vi är samtidigt ganska krassa när det gäller djur. Ett gammalt djur är det ens ansvar att ta bort, man får inte hålla ett djur vid liv för sin egen skull. Vi vet ju hur ledsen man blir, vi har förståelsen, men det hjälper inte – det är vårt ansvar att göra vad som är bäst för djuret, förklarar Anette Henriksson. Idag försäkrar Sveland djur av alla storlekar, framförallt hundar och hästar, och har ungefär 120 000 kunder (och ännu fler djur) vilket innebär en marknadsandel på 20 procent i Skåne, 12 procent sett över hela landet. Agria är den största konkurrenten med sina 60 procent av marknaden, men också de vanliga försäkringsjättarna. – Vi konkurrerar med några av Sveriges största bolag: Länsförsäkringar, Folksam och If. och vi måste kunna leverera något som är bättre, det är alltid vår utmaning, morgon till kväll. De stora har till exempel råd att köra tv-reklam, de har ju helt andra resurser än vi – och vi tycker inte att våra kunder ska behöva betala sånt. Men vi måste ändå synas, så det är en balansgång. Samtidigt finns det fördelar med att vara mindre och ha den lokala förankringen med ett engagemang på en mer småskalig nivå. – Därför gillar vi att arbeta med Syna, som också är en lokal utmanare till jättarna. Verksamheten blir lättrörlig, det är ett roligt segment där vi är så pass stora att vi kan vara professionella men också så små att man faktiskt har beslutet i sina händer och kan leverera till kund. Vi letar lite efter just sådana samarbeten och känner att det passar oss väl. Synas främsta tjänst för Sveland är en grundläggande men ack så viktig sådan: adressregister. – Då vet vi att våra utskick kommer till rätt adress. Jag hör aldrig att det inte har fungerat och det är ju ett bra betyg, det är precis så man vill att det ska vara. Var är Sveland om tio år? – Om tio år är vi dubbelt så stora som vi är nu. Genom det gnetiga arbete vi håller på med; Vi vet att vi har bra produkt, vi vet att vi har bra priser – nu måste vi bara få folk att förstå det. Utomlands ser man olika typer av nätverk som handlar upp försäkringar gemensamt och jag tror vi kommer att se mer sånt i Sverige i framtiden – att man vill ha ett bolag nära sina kunder som kan anpassa försäkringen till gruppens behov. Sen tror jag vi kommer ha många fler katter, sannolikt fler smådjur, men jag tror att tillväxten kommer att vara mycket på katt, säger Anette Henriksson och berättar att ungefär 80 procent av hundarna i landet är försäkrade, men bara 30 procent av katterna. – Om du köper en hund eller raskatt eller en häst så har den ett värde vilket gör det naturligt för dig att försäkra den. Men får du en huskatt av grannen ser du kanske inte värdet i en försäkring – men du blir lika kär i din katt som i din hund. Många katter försäkras först efter veterinärbesök.  

Nystartade företag i Sverige 2016

Nystartade företag i Sverige 2016

2017-08-11

Antalet nystartade företag 2016 uppgick till 71 825 jämfört med 70 135 företag 2015, en ökning med 2 procent. Det visar ny statistik från Tillväxtanalys. Fördelat efter bransch inträffade de största ökningarna inom Transport och magasinering med 19 procent och inom Finans-, försäkrings- och fastighetsverksamhet med 10 procent.

Åtgärdspaket för livsmedelskedjan

Åtgärdspaket för livsmedelskedjan

2017-08-11

Regeringen har presenterat ett fjärde åtgärdspaket kopplat till livsmedelsstrategin. Det handlar om sex satsningar som omfattar 38 miljoner kronor för att stärka hållbarhet och konkurrenskraft i den svenska livsmedelskedjan.

Förenklingspaket för företag

Förenklingspaket för företag

2017-08-11

Regeringen ger Tillväxtverket och Statskontoret i uppdrag att förenkla för svenska företag. Digital teknik ska skapa bättre information mellan myndigheter och korta handläggningstider så företagen kan fokusera mer på sin egen verksamhet.

Skytten skjuter på betalningarna

Skytten skjuter på betalningarna

2017-07-07

Ska du låna ut pengar till någon? Kolla upp vilket stjärntecken som den som vill låna har först. En vädur eller oxe är pålitlig, men se upp för skyttar, de är allt annat än pricksäkra när det kommer till att betala i tid. Syna har gjort en sökning på alla privatpersoner som har en registrerad skuld hos Kronofogden, en möjlighet som företaget också kan ge sina kunder. Det har sedan jämförts med när personerna är födda för att visa på eventuella skillnader mellan stjärntecknen. – Vi har undersökt alla privatpersoner i Sverige över 16 år och sett vilka som har skulder hos kronofogden, säger Kerstin Andersson, indataansvarig på Syna. Skillnaden mellan olika stjärntecken är inte stor, men efter att ha tittat på all data så är det tydligt att det finns ett mönster. Vädur och oxe var minst förekommande hos Kronofogden medan skytten var klart minst pålitlig när det gällde att betala. Förutom att det skiljer mellan de olika stjärntecknen visar undersökningen att människor födda under andra halvåret är mer benägna att få skulder hos Kronofogden. – Det är både intressant och förvånande att det över huvud taget finns skillnader mellan olika stjärntecken när det gäller skulder. Innan jag såg statistiken hade jag gissat att skulderna skulle fördela sig jämt över befolkningen, säger Synas vd Karl Stjerna.   Klicka här för stor bild på statistiken.  

Mix och mjuka värden ger rätt styrelse

Mix och mjuka värden ger rätt styrelse

2017-07-07

Tydliga ägardirektiv, en bra mix och sist men inte minst mjuka värden. Där är huvudingredienserna till en riktigt bra styrelse. – Det är viktigt att hitta en grupp personer som kompletterar varandra, säger Kristina Jarring Lilja, Styrelseakademien. Att välja rätt personer till ett bolags styrelse är avgörande för företagets utveckling. Och det handlar inte om att bara hitta en pensionerad vd som gillar att bestämma. – Förr var det något som man gjorde efter pension, då kunde man bli styrelseproffs. Men det har förändrats. Jag tror att det är jätteviktigt att professionalisera styrelsearbetet, att det verkligen är ett yrke. För man sitter inte i en styrelse – man arbetar i en styrelse, säger Kristina Jarring Lilja. Hon om någon borde veta. Efter en lång och bred karriär av företagsledning och varumärkesbyggande bakom sig, såväl nationellt som internationellt, valde hon för knappt tio år sedan att lämna sin operativa karriär. Idag har hon flera tunga styrelseuppdrag och ett starkt ideellt engagemang i Styrelseakademien där hon både är ledamot i Sverigestyrelsen och ordförande i Styrelseakademien Skåne, som både utbildar inom och driver opinion kring styrelsearbetet. – Styrelsearbetet är otrolig givande. Man får ge tillbaka mycket av de erfarenheter som man har skaffat sig under åren, konstaterar hon. Hennes egna första uppdrag var för Twilfit och Miljonlotteriet. – Jag tog uppdragen därför att jag kände att jag kunde bidra, att mina erfarenheter kunde skapa värde för styrelsearbetet, säger Kristina Jarring Lilja. Vad ska man då tänka på när man sätter samman en styrelse till ett aktiebolag? Kristina Jarring Lilja lyfter tre grundläggande måsten:   1. Tydliga ägardirektiv – Nummer ett som ägare är att bestämma sig för vad vill man med sitt ägande och definiera det tydligt. Det är utifrån ägardirektiven som styrelsen sätter strategin för företaget. Kristina Jarring Lilja tar fram en liten svart bok och skissar upp två pyramider, en som får symbolisera kunden och en graden av makt, spetsade mot varandra. Ägarna hamnar överst i maktpyramiden, därefter kommer styrelsen, vd, ledning och närmast kunden kommer medarbetarna. – Här tror jag på tydliga roller, att styrelsen har mandat i sin roll – för om ägaren inte vill släppa kontrollen så är det onödigt att ha en styrelse. Den andra pyramiden visar graden av kundens engagemang: Återkommer – köper mer – rekommenderar. – Slaget om kunden hårdnar med tanke på digitaliseringen och vi pratar alltför lite kund i styrelserummet, säger Kristina Jarring Lilja.   2. En bra mix – Sen handlar det om att hitta rätt kompetenser för vad man vill uppnå. Vill man expandera internationellt så ska man hitta någon med den kompetensen. Vill man växa genom förvärv så ska man välja någon med erfarenhet av det. Här är blandningen i gruppen av stor betydelse, menar Kristina Jarring Lilja. – De flesta som ska ingå i styrelsen ska ha kunskap om affären. Men alla behöver inte ha branscherfarenhet, det viktiga är att hitta en grupp som kompletterar varandra. Synas senaste statistik som visar på att företag med både män och kvinnor i styrelsen oftare har högre kreditbetyg förvånar inte, men gör henne entusiastisk. – Vad glädjande. Det behövs fakta i den debatten. Jag tror att det är bra med mix men har inte haft belägg för det. Kan man föra fram att det är bra för bolaget så blir det på ett annat sätt: fakta är alltid mest värt, och framförallt kreditvärdighet är en väldigt bra måttstock, säger Kristina Jarring Lilja. Hon ser gärna en blandning av män och kvinnor, men hon pratar hellre om mångfald än om könsfördelning. – Mixen är viktig framförallt därför att olika personer kommer med olika perspektiv – om alla haft samma uppväxt och tycker samma saker så blir det inte så mycket dynamik.   3. Mjuka värden Bortom de faktiska kunskaperna är mjuka värden viktiga hos individerna i en styrelse: egenskaper som ödmjukhet, integritet och moral. Kort sagt, att man använder dessa för att förvalta sitt förtroende och sätter företagets bästa främst. – Det handlar om värderingar – om varför man är där: Det gäller att skapa ett värde för företagets bästa och att förstå att det inte handlar om dig. Du är där för att sätta en strategi utifrån ägardirektivet som vd kan genomföra. Ingrid Bonde har sagt: Styrelser behöver fler lojala nejsägare. Det tycker jag var så bra. Förtroende, att hålla vad man lovar, att leverera, är något av Kristina Jarring Liljas käpphäst. – Jag tror på att bygga förtroende oavsett om du bygger ett företag eller en styrelse. Förtroende är framtidens valuta och det hör hemma i balansräkningen. Det är inget fluffluff utan väldigt rakt och reellt. Har man tappat det tar det lång tid att komma tillbaka. Och i vår digitala värld går nästan allt att kopiera utom förtroende och det verkliga mötet.  

Bluff på bluff

Bluff på bluff

2017-07-07

Det är sommar, det är sol, det är semester och det är högsäsong för blufföretagen. Eller är det verkligen det? Inför varje sommar kommer en varning om att värmen inte bara sätter fart på myggorna utan också på dem som försöker lura oss. Logiken går ut på att många är lediga och det därför är lättare för bedragarna att faktiskt lura någon att betala en faktura. Numera följs den varningen alltid av att någon annan säger att det bara är en bluff att det är fler som bluffar på sommaren. Enligt dem är det semester även för dem som bluffar. När försöken att lura oss ofta inte ens är olagliga blir det ännu värre. För visst är det en bluff att skicka ut ett ”erbjudande” som ser precis ut som en faktura. Att det står en liten rad någonstans om att fakturadelen, med OCR och allting, bara behöver betalas om man tackar ja gör otyget lagligt. Men det är fortfarande en slug bluff. Och det är de sluga bedragarna som orsakar mest problem för oss. Det är inte särskilt krävande att inse att personen som säger sig ringa från Windows nog inte alls ringer från Windows support. Har man tid kan det till och med vara lite underhållande. Betydligt värre är det med bedragarna som utger sig för att skydda mot just bedrägerier. Man blir utmattad när man tänker på hur uträknat det är. För visst vore det skönt om någon kunde skydda oss mot listiga och påstridiga bedragare och det är därför inte konstigt att många går på bluffen och låter sig övertalas. I den här gruppen är det ändå värst när till vardags seriösa företag nedlåter sig till att tjäna pengar på blufftrenden genom att sälja rena bluffprodukter. Upplägget påminner om exemplet ovan, de utger sig för att sälja skydd. Till exempel ett skydd mot ID-kapningar. ID-kapning skapar stora problem för de som verkligen drabbats. Hur mycket bedragare har tjänat på sina kapningar är det nog ingen som vet, men frågan är om inte de som säljer ”skydd” mot dessa brott tjänat ännu mer. Och de fortsätter att skapa rädsla för att fler ska köpa dessa ”tjänster”. SVT:s program Plus har flera gånger uppmärksammat oseriösa försäljningsmetoder av dessa tjänster. Men få har noterat att dessa så kallade skydd faktiskt inte hjälper alls mot ID-kapningar. Vi på Syna kan hjälpa dig med mycket, men vi kan inte lova dig ett hundraprocentigt skydd mot skojare. Det kan inget seriöst företag göra, bluffarna kommer alltid att ligga ett steg före kontrollerna. Däremot har vi extremt bra tjänster för att hålla dig uppdaterad och ge dig tidiga signaler om att allt inte står rätt till med ett bolag. Blufföretag har sällan hög kreditklassning hos oss och vi samarbetar med Svensk Handel så att de inte kan använda hot om betalningsanmärkningar för att få betalt av dem de har lurat. Våra databaser tar dessutom aldrig semester. Ha en bra sommar och låt inte skrämselpropaganda störa lugnet i hängmattan!  

Rutavdraget fortsätter att öka

Rutavdraget fortsätter att öka

2017-07-07

Under maj 2017 var de totala rutavdragen för svenska skattebetalare 140 miljoner kronor mer än under samma månad i fjol. Det visar ny statistik från Skatteverket. Förklaringen är främst att det införts fler ruttjänster i form av flyttjänster och trädgårdstjänster. De reglerna trädde i kraft i augusti 2016.

Fler söker skuldsanering

Fler söker skuldsanering

2017-07-07

Ansökningarna om skuldsanering hos Kronofogden har mer än fördubblats sedan den 1 november 2016. Då trädde en ny skuldsaneringslag i kraft. Lagen gör det enklare att ansöka om skuldsanering och ökar dessutom chansen att få ansökan beviljad. Den som har behov av skuldsanering har även rätt att träffa en budget- och skuldrådgivare i sin hemkommun.

Sverige är mest innovativt

Sverige är mest innovativt

2017-07-07

EU-kommissionens innovationsmätning, European Innovation Scoreboard, för 2017 visar att Sverige behåller förstaplatsen i Europa, följt av Danmark och Finland. Mätningen tar hänsyn till bland annat entreprenörskap och digital beredskap. Globalt närmar sig EU Nordamerika men Sydkorea och Japan drar ifrån EU-länderna. Läs mer här.

Höj blicken i styrelserummet

Höj blicken i styrelserummet

2017-06-12

Vi på Syna kan läsa ut mycket ur vår statistik – och göra det åt dig när du vill veta hur det verkligen ligger till med något. När det pågår en samhällsdebatt så har vi lyxen att kunna gå till siffrorna och se hur det faktiskt ligger till, snarare än att gissa. Sammansättningen av styrelser har diskuterats i riksdagen och på regeringsnivå i flera år, så vi bestämde oss för att ta en titt på om det verkligen gör någon skillnad om det både finns män och kvinnor i en bolagsstyrelse. Och det gör det. Stor skillnad till och med. Det skiljer en hel kreditklass mellan bolag med blandade styrelser och de som bara har män eller bara kvinnor, från en medelmåttig trea till en imponerande fyra på vår femgradiga skala. Hotet om kvotering har startat en viktig debatt som i sin tur tycks ha påverkat företagen i en mer jämställd riktning. Bevisligen säger statistiken att en jämnare könsfördelning i styrelsen är ett tecken på ett mer välskött företag. Det är något som även vi på Syna måste ta till oss. Vi är idag fyra män med samma efternamn i vår styrelse. Utvecklingen har varit bra de senaste åren, men hur bra hade det gått om vi hade haft blandad styrelse? Ingen vet, men nu vet vi att de bolag som har blandade styrelser i genomsnitt är mer välskötta. Könsfördelningen tycks alltså vara en faktor i hur säkert företaget är, men det är långt ifrån den enda. En fördelning med olika utbildningar, erfarenheter och bakgrunder är också viktigt och att lagstifta fram en genomsnittlig fördelning utifrån alla tänkbara variabler blir fullständigt omöjligt att genomföra.  Särskilt för små företag, vilket majoriteten av Sveriges företag är. Även om det kan kännas föråldrat att prata om skillnader mellan manligt och kvinnligt så är det en debatt som inte är över på långa vägar. Statistiken visar att det verkligen finns en skillnad i perspektiv, som gör att helheten blir bättre. Vad händer om man höjer blicken lite till? När vi vågar ta in styrelseledamöter som inte är kopior av oss själva utan så olika oss som det bara går tar vi bara nästa logiska steg. Vi har bara skrapat på ytan av potentialen med mångfald i styrelserummet. Alla vi som är inblandade i ett bolags styrning, oavsett position, måste ständigt fatta beslut som påverkar företagets trygghet eller till och med överlevnad. De besluten måste vi fatta utifrån tillgänglig information, så mycket och säker information som möjligt. I efterhand kan vi konstatera att det är bättre med blandade styrelser, men det krävdes att någon tog initiativ till den utvecklingen. I det här fallet råkade det komma ur ett behov av större jämställdhet även i styrelserummen. Ibland kan det krävas ett hot för att något ska hända. När vi fattar våra egna beslut så tar vi själva ansvaret oavsett om det blir rätt eller fel. Det är aldrig statens eller någon annans ansvar att ge dig tillräckligt mycket information för att fatta genomtänkta och välanalyserade beslut i stället för att gissa. Det är alltid ditt eget som företagare. Vi på Syna finns här för att hjälpa dig få den information som just du behöver för dina beslut. Dina visioner ansvarar du själv för.  

Den säkraste styrelsen har både kvinnor och män

Den säkraste styrelsen har både kvinnor och män

2017-06-12

Styrelser med både kvinnliga och manliga ledamöter ger säkrare bolag än enkönade styrelser. Det visar statistik från Syna, som gått igenom alla klassade aktiebolag. Hela 73 procent av aktiebolagen har enbart män i sina styrelser. Skillnaden i risk för obestånd mellan dessa och bolag med enbart kvinnor i styrelsen är dock liten. – Vi gör en kreditklassning av alla aktiva aktiebolag som inte är precis nystartade. Sedan har vi jämfört den klassningen med styrelsernas sammansättning, undantaget suppleanter, berättar Kerstin Andersson, dataansvarig på Syna. Den jämförelsen mellan bolag vars styrelser har både män och kvinnor samt företag med bara ett kön i styrelsen ger ett slående resultat: Risken för ett aktiebolag att hamna på obestånd är i genomsnitt 0,69 procent, ungefär hälften så stor risk som för bolagen med enkönade styrelser. De har därmed också den näst högsta kreditklassen, fyra av fem, mot mittenklassen tre för övriga. – Det är fantastiskt intressant att skillnaden är så tydlig, säger Synas vd Karl Stjerna. En brett sammansatt styrelse får mer kunskap att förlita sig på när den fattar beslut. Det är också ofta stora bolag som kan ha en bredd i en stor styrelse och då lägger de samtidigt ned mer energi på tillsättningarna. Att bolag med enbart kvinnor i styrelserna har något högre risk än bolag med bara män ser han däremot mer som ett branschfenomen. – Typiskt manliga branscher som bygg och hantverkare har nu en stor efterfrågan både på grund av gynnsamma avdrag och konjunkturen.  

Nicholas Felton gör data till konst

Nicholas Felton gör data till konst

2017-06-12

Har du någonsin funderat över att kartlägga dig själv? Nicholas Felton, grafisk designer från New York med ovanligt stark vurm för statistik, har testat. Under tio år, dessutom. – Jag är som Neo i Matrix, jag ser data överallt. Data är som en mikroskopisk vy av något mycket större. Nicholas Felton, grafisk designer och konstnär, är på plats i Malmö för att föreläsa på konferensen Nordkredit, som arrangerades av Syna. Han har utvecklat Facebooks tidslinje och hans verk finns representerade i MoMas permanenta utställning. Nicholas Felton själv beskriver sig som en designer, entreprenör och konstnär vars fokus är att översätta vardaglig data till meningsfulla objekt och erfarenheter. Det låter kanske något abstrakt, men det är precis det han gör: konst av data. Mest känd är han för sina personliga årsrapporter där han på olika sätt – såväl kreativa som imponerande omständliga – samlat in data om sitt vardagliga liv för att därefter koka ner och presentera i visuella grafiska verk: kartor, grafer och statistik med ett långt större personligt innehåll än vi är vana vid att se. Inte mindre än tio sådana årsbokslut har hans enorma datainsamlingar resulterat i, alla tryckta i begränsad upplaga med strykande åtgång. – Mitt intresse för data bottnar i de historier som kommer fram ur den, och själva visualiseringen, berättar Nicholas Felton. – Jag gillar framför allt individuell data, vad den kan säga om en person. Det är vad jag lägger störst del av min tid på, verktyg för att förstå en persons digitala fotspår. Många företag vet mer om folk än de själva gör. Jag vill hjälpa människor att förstå vad som är dokumenterat om dem. Den ambitionen har mynnat ut i två användarvänliga projekt: dels Daytum, en webbaserad tjänst för att snabbt samla in, kategorisera och kommunicera data ur användarens dagliga liv, dels appen Reporter där användaren med appens hjälp dokumenterar, visualiserar och får grepp om data om sitt liv. Här är sekretessen viktig – användaren själv väljer om det som samlats in ska delas med någon utomstående. I sina personliga årsbokslut har Nicholas Felton mätt alla möjliga mer och mindre intima detaljer om sitt liv. Som var han rest, hur mycket alkohol han druckit, och vilka konversationer han fört under ett år (närmare bestämt 12 000 manuellt loggade sådana kom han upp i.) Under två månader tog han till exempel ett foto var 30:e sekund. Tröttnar du aldrig på data? – Nej. Jag blir trött på insamlingen ibland, att försöka registrera alla konversationer var utmattande och gjorde att jag inte hann med sånt som jag ville göra. Det blev lite jobbigt till slut, jag började välja att inte säga tack till någon som höll upp en dörr för att slippa dokumentera konversationen. Hur presenterar du din konst? – Alltid i print. Att göra det på papper är väldigt utmanande: det är inte interaktivt utan du måste välja precis vad det är du vill dela, det blir mycket mer fokus. Och på webben är det du gjort borta inom fem år – papper kan hålla i över hundra år vilket jag älskar. 2010 dog Nicholas Feltons pappa. Efter sig lämnade han en mängd personliga ägodelar som alla var ledtrådar till det liv han levt innan han bildade familj. – Ett 50 år gammalt pass, 30 år av kalendrar, vykort från 1959, 2000 diabilder … Jag insåg att alla de här bitarna tillsammans kunde berätta historien om min pappas liv så efter att ha frågat min syster om lov försökte jag återskapa hans livs historia. Det tog mig sex veckor att gå igenom allt. – Att fördjupa mig i min pappas liv gjorde det mer intressant – då börjar det handla om historierna som kommer fram ur datan. Den samlade bilden av pappans resväg genom livet synliggjorde Nicholas Felton i sin Feltron Annual Report 2010. Men alla svar fick han inte: – Min pappas data väckte en massa obesvarade frågor, som varför var han i Vietnam under kriget när han inte tillhörde det militära? Hans bror som dog innan honom brukade alltid retas med honom och kalla honom spion, men så vitt jag vet var han hissreparatör. Mer än så får jag aldrig veta.   Nicholas Felton, grafisk designer och konstnär, föreläste på konferensen Nordkredit, som arrangerades av Syna i Malmö i början av sommaren.  Läs mer om Nicholas Felton på hemsidan feltron.com.  

Ny lag om företagshemligheter

Ny lag om företagshemligheter

2017-06-12

En ny utredning föreslår att lagen om företagshemligheter ska bytas ut för att anpassa sig till EU:s direktiv. I betänkandet föreslås även en bestämmelse om straff för den som utnyttjar eller röjer en företagshemlighet som vederbörande haft tillgång till genom anställning eller uppdrag.

Tre fjärdedelar av företagen kvar efter tre år

Tre fjärdedelar av företagen kvar efter tre år

2017-06-12

Av de företag som startade 2012 var 76 procent fortfarande verk­samma tre år senare, enligt ny statistik från Tillväxtanalys. De branscher som klarat sig bäst är jordbruk, skogsbruk och fiske, där 86 procent av företagen fanns kvar. Sämst gick det för handel, transport, hotell och restaurang där 68 procent fortfarande var aktiva efter tre år.

En miljon togs från organiserad brottslighet

En miljon togs från organiserad brottslighet

2017-06-12

Under en vecka i mars slog sig Kronofogden ihop med Tullverket och polisen i en internationell operation för att kontrollera in- och utförsel av kontanta medel via de största flygplatserna. 600 000 kronor togs i beslag under veckan och ytterligare 400 000 kronor utmättes av Kronofogden, som i ett pressmeddelande säger att pengarna annars varit mycket svåra att få tag på.